16-19 listopada 2018
Z OGNIEM W GŁOWIE 3
POLSKO-NIEMIECKIE SPOTKANIA
Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY
19. DNI DRAMATURGII

zobacz szczegóły

DNI DRAMATURGII – (E)MIGRACJE. CONRAD
16 19 listopada 2017

zobacz szczegóły

DNI DRAMATURGII – organizowana od 2000 roku cykliczna, już pełnoletnia, impreza to święto nowych teatralnych tekstów. Wałbrzyszanie mają możliwość zapoznania się z najnowszą dramaturgią polską i europejską. Czytania, debaty, szkice spektakli, pokazy filmowe i godziny rozmów czynią to wydarzenie naprawdę WYJĄTKOWYM!

Tegoroczne, trwające od 16 do 19 listopada 18. DNI DRAMATURGII (E)MIGRACJE. CONRAD poświęcone są tematowi współczesnych migracji i ich konsekwencjom dla życia wspólnot i dla kultury – oraz postaci wielkiego emigranta, Josepha Conrada Korzeniowskiego. Aktorzy „Szaniawskiego” i zaproszeni goście przeczytają trzy nowe teksty inspirowane twórczością Josepha Conrada, wyłonione w konkursie dramatopisarskim CONRAD.21 PRO, reżyserowane przez młodych reżyserów. Odbędzie się DEBATA „(E)Migracje, czyli o emigrantach i imigrantach w literaturze i sztuce XIX i XX wieku” z udziałem wybitnych znawców twórczości autora „Lorda Jima” oraz artystów, pokaz filmu inspirowanego „Jądrem ciemności”, lekcja CONRAD WPŁYWA i wiele innych atrakcji. Szczegółowy PROGRAM poniżej…

DNI DRAMATURGII– (E)MIGRACJE. CONRAD to jedno z kulminacyjnych wydarzeń realizowanego przez całą jesień programu CONRAD/SZANIAWSKI. Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

 

PROGRAM / 18. DNI DRAMATURGII(E)MIGRACJE. CONRAD

16 listopada (czwartek)
16:00 Lekcja Edu! CONRAD WPŁYWA! (Bunkier)
17:00 DKF „Smejlis et Cetera”: film „KANIBALKI Z AWOKADOWEJ DŻUNGLI ŚMIERCI” (Foyer)
19:30 CZYTANIE 1. Tomasz Kaczorowski „CONRADMASZYNA” (Duża Scena)
tekst i reżyseria – Tomasz Kaczorowski
multimedia: Agnieszka Wielewska
obsada:
Karolina Krawiec, Włodzimierz Dyła [g], Michał Kosela, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki

Karnet, Bilety, Pakiety promocyjne – patrz CENY BILETÓW

 

17 listopada (piątek)
17:30 CZYTANIE 2. „MIEJSCE NIEODKRYTE. BIEGUN PÓŁNOCNY” (Scena Kameralna)
reżyseria, projekcje video, opracowanie muzyczne – Jakub Falkowski
tekst i dramaturgia – Tomek Jękot
scenografia – Karolina Mazur
obsada:
Sara Celler-Jezierska, Karolina Gibki [g], Irena Wójcik, Filip Perkowski, Dariusz Skowroński, Ryszard Węgrzyn
19:00 DEBATA „(E)Migracje, czyli o emigrantach i imigrantach” moderator Agnieszka Wolny-Hamkało (Scena Kameralna)
20:00 ogłoszenie wyników konkursu CONRAD.21 – PRO (SK)

Karnet, Bilety, Pakiety promocyjne – patrz poniżej CENY BILETÓW

 

18 listopada (sobota)
17:00 CZYTANIE 3. Agnieszka Wolny-Hamkało, Martyna Majewska „POMARAŃCZE, MANDARYNKI I MANGO” (były Dom Towarowy PDT)
reżyseria – Martyna Majewska
dramaturgia – Agnieszka Wolny-Hamkało
scenografia – Anna Haudek
kompozytor – Jacek Sotomski
obsada: Andżelika Cegielska, Katarzyna Kłaczek [g], Joanna Łaganowska, Irena Sierakowska, Jakub Sasak [g], Czesław Skwarek, Piotr Tokarz
19:00 Spektakl „MOBY DICK …” (DS)

Karnet, Bilety, Pakiety promocyjne – patrz poniżej CENY BILETÓW

 

19 listopada (niedziela)
16:30 KUCHNIA CONRADA w Foyer – spotkanie kulturalno-kulinarno-towarzyskie, czyli Szaniawski zaprasza na pogawędkę o tym, co na marginesie twórczości Conrada / dla uczestników Dni Dramaturgii wstęp na podstawie okazania dowolnego biletu lub karnetu na wydarzenia z 18. Dni Dramaturgii, włączając spektakle MOBY DICK (Foyer)
18:00 Spektakl „MOBY DICK …” (DS)

Karnet, Bilety, Pakiety promocyjne – patrz poniżej CENY BILETÓW

 

CENY BILETÓW / 18. Dni Dramaturgii – (E)MIGRACJE. CONRAD

  1. Karnet na udział w trzech czytaniach: 24 zł od osoby (jedno czytanie 8 zł)
    oraz możliwość zakupu biletu wstępu na spektakl „MOBY DICK…” w cenie 15 zł od osoby
  2. Bilet wstępu na pojedyncze czytanie: 11 zł od osoby.
  3. Bilet wstępu na jedno czytanie oraz na spektakl „MOBY DICK…”: 24 zł od osoby
    (9 zł czytanie i 15 zł spektakl).
  4. Bilet wstępu na dwa czytania: 18 zł od osoby oraz możliwość zakupu biletu wstępu na spektakl „MOBY DICK…” w cenie 15 zł od osoby.
  5. Bilet wstępu tylko na spektakl „MOBY DICK…”: zgodnie z obowiązującym cennikiem
  6. Karnet, Bilet wstępu na czytania lub spektakl „MOBY DICK…” daje możliwość uczestniczenia
    w projekcie kontekstowym pn. KUCHNIA CONRADA w dniu 19 listopada 2017r. o godz. 16.30.
  7. Zaproszenie na 18. Dni Dramaturgii – (E)MIGRACJE. CONRAD  daje możliwość zakupu biletu wstępu
    w cenie 8 zł od osoby za jedno czytanie oraz na spektakl „MOBY DICK…”   w cenie 15 zł od osoby.

 

Współfinansowanie ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego

Z OGNIEM W GŁOWIE 2 – SPOTKANIA Z NIEMIECKĄ DRAMATURGIĄ DLA MŁODZIEŻY
18 – 22 X 2016

zobacz szczegóły

 

IDEA

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu w dniach 18 – 22 października 2016 roku zrealizuje 2. edycję międzynarodowego projektu artystyczno-badawczego: Z OGNIEM W GŁOWIE – SPOTKANIA Z NIEMIECKĄ DRAMATURGIĄ DLA MŁODZIEŻY.

Z OGNIEM W GŁOWIE to polsko-niemieckie spotkania poświęcone dramaturgii i teatrowi dla młodzieży, na które składają się czytania nowych tekstów, warsztaty ze specjalistami, wykłady, przedstawienia spektakli dla nastolatków na żywo i na video.
Podczas projektu polscy goście spotkają się ze specjalistami z Niemiec, wymienią się doświadczeniami, wiedzą i dobrymi praktykami. Młodzież obejrzy czytania nowych, specjalnie na te okazję przetłumaczonych tekstów niemieckich.
Druga edycja projektu (pierwsza odbyła się w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym w 2014 r.) przybliży nowe, nie tylko „dramatyczne ” formy teatru dla nastolatków, jak teatr tańca, performans czy teatr nowych mediów, zgłębi temat teatru partycypacyjnego młodzieży i edukacji teatralnej.
Dramaturdzy, reżyserzy, pedagodzy teatru, kuratorzy, autorzy z obu krajów opowiedzą o swoich praktykach i otworzą przestrzeń ogólnopolskiej dyskusji na temat młodzieży w teatrze i teatru wśród młodzieży. A młodzież z Wałbrzycha zaprosi wszystkich gości do prowadzonego przez siebie klubu festiwalowego.
5 dni tematycznych, 12 ekspertów, 4 autorów, 4 spektakle, niezliczone emocje.
A wszystko dla młodzieży i o młodzieży.

Z OGNIEM W GŁOWIE to okazja do ogólnopolskiej dyskusji o tym, jakie miejsce zajmuje młodzież w polskim teatrze. Dlatego gorąco zapraszamy do udziału w dniach dramaturgii dyrektorów teatrów, pracowników działów literackich i edukacyjnych, dramaturgów, kuratorów, pedagogów teatru, nauczycieli, badaczy i wszystkich zainteresowanych.

Zgłoszenia przyjmujemy do 30 września br. Szczegółowych informacji o programie oraz systemie zgłoszeń udziela pedagożka Teatru – Dorota Kowalkowska: tel. 74/ 64 88 315, e-mail:dorotakowalkowska@gmail.com
Udział w projekcie jest nieodpłatny.

 

• Kuratorkami projektu są Iwona NowackaDorota Kowalkowska.

ZAPOWIEDŹ FILMOWA „Z OGNIEM W GŁOWIE 2” – https://youtu.be/Q6zzskqYyJU

 

Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej:

HONOROWY PATRONAT – PREZYDENT WAŁBRZYCHA DR ROMAN SZEŁEMEJ

 

Partnerzy projektu:

 

Patronat medialny:
 

Organizator:

 

PROGRAM |18 – 22 X 2016

 

18.10.2016 (wtorek) NA PIERWSZY OGIEŃ: OTWARCIE DNI DRAMATURGII
hasło dnia: TEATR W KLASIE

12.00 – 14.00 – otwarcie dni Dramaturgii W SZKOLE:
Tutaj jest wszystko reż. Magdalena Miklasz – prezentacja spektaklu w Zespole Szkół nr 2 w Wałbrzychu (produkcja Teatru Dramatycznego im. Szaniawskiego w ramach Konkursu im. Dormana)

16.00 –18.00 | SCENA KAMERALNA – Z teatrem do szkoły | Justyna Czarnota, Grzegorz Grecas – prezentacja na temat polskiego teatru w klasie dla młodzieży i I edycji Konkursu im. Jana Dormana

18. 00 – 19.00 | DUŻA SCENA – „My” reż. Łukasz Duda – prezentacja spektaklu z udziałem młodzieży z Zespołu Szkół nr 1 w Wałbrzychu – finału programu Teatralna [de]KONSTRUKCJA VII plus

19.00 | FOYER – FIRE SHOW: otwarcie MŁODEGO KLUBU FESTIWALOWEGO / Recital Mai Nowickiej

 

19.10.2016 (środa)
hasło dnia: NOWE FORMY TEATRU DLA MŁODZIEŻY

15.30 – 17. 00 | SCENA KAMERALNA– Polski taniec i młodzież | Paweł Sakowicz –choreograf, tancerz, kurator projektu Poruszyciele#Wałbrzych

17.00 – 17.15 – przerwa

17.15 – 18.45 | SCENA KAMERALNA – GenerationISM – teatr eksperymentalny i produkcja kulturalna dla dzieci i młodzieży | Anna Teuwen / Kampnagel – dramaturżka, dziennikarka

18:45 – 19:00 – przerwa

19.00 – 20.30 | DUŻA SCENA – CZYTANIE sztuki „Smutek & Melancholia” | Bonn Park
reż. Amadeusz Nosal + spotkanie z autorem i twórcami, prowadzenie: Marta Bryś
obsada: Roksana Lewak, Andżelika Cegielska, Włodzimierz Dyła [g], Piotr Tokarz
przekład: Iwona Nowacka

od 20. 30 | FOYER – FIRE SHOW: MŁODY KLUB FESTIWALOWY / Zabawa karaoke

 

20.10.2016 (czwartek)
hasło dnia: TEATR PARTYCYPACYJNY MŁODZIEŻY

15:30 – 17.00 | SCENA KAMERALNA – Metody pracy z młodzieżą grupy Skart | Philipp Karau / Skart – reżyser, artysta wideo, współzałożyciel grupy Skart

16.00 – 19.00 – CEGIELNIA / Warsztaty dramaturgiczne dla młodzieży – prowadzenie Michał Buszewicz

17.00 – 17.15 – przerwa

17.15 – 18.45 – | SCENA KAMERALNA – Partycypacyjny teatr muzyczny. O różnych formach uczestnictwa młodzieży w wybranych przedstawieniach Cezarego Tomaszewskiego | Cezary Tomaszewski – choreograf, reżyser, performer

19.00 – 20.30 | DUŻA SCENA – CZYTANIE sztuki „Ty, Hitler” | Kristo Šagor / reż. Grzegorz Jaremko + dyskusja z autorem i twórcami, prowadzenie: Marta Bryś
obsada: Sara Celler – Jezierska, Irena Sierakowska, Filip Perkowski, Rafał Kosowski
kostiumy: Rafał Domagała
przekład: Iwona Nowacka

od 20:30 | FOYER– FIRE SHOW: MŁODY KLUB FESTIWALOWY / Koncert Filipa Świderskiego

 

21.10.2016 (piątek)
hasło dnia: EDUKACJA TEATRALNA W SZKOLE

10.00 – 14.00 – spotkanie Liderów Teatroteki Szkolnej – indywidualna praca z autorami*
—————-

15. 30 – 17.00 | SCENA KAMERALNA – Teatr i szkoła – miłosny romans? | Gunter Mieruch / Bundesverband Theater in Schulen (Federalny Związek Teatr w Szkołach) – nauczyciel teatralny, prezes Federalnego Związku Teatr w Szkołach

17.00 – 17.15 – przerwa

17.15 – 18. 45 | SCENA KAMERALNA – Teatr w szkole, czyli kto gra w tym spektaklu? | Aleksandra Drzazga – nauczycielka, reżyserka, uczestniczka programu Liderzy Teatroteki Szkolnej

19.00 – 20.30 | DUŻA SCENA – CZYTANIE sztuki „Królestwo zwierząt” duetu Nolte Decar
/ reż. Joanna Bednarczyk + spotkanie z autorami (Jakub Nolte i Michel Decar) oraz z twórcami, prowadzenie: Marta Bryś
obsada: Karolina Krawiec, Joanna Łaganowska, Sandra Staniszewska [g], Irena Wójcik, Piotr Mokrzycki, Czesław Skwarek, Ryszard Węgrzyn, Dariusz Skowroński
muzyka: Kamil Tuszyński
przekład: Iwona Nowacka

20:30 – PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH // FINAŁ programu edukacji tanecznej / INSTALACJA / były PDT, ul. Drohobycka
Po „Poruszycielach” w MŁODYM KLUBIE FESTIWALOWYM party taneczne

 

22.10.2016 (sobota)
hasło dnia: TEATR DORASTANIA – PODSUMOWANIE

9.30–10.30 | SCENA KAMERALNA – Idzie nowe. O aktualnych tendencjach w rozwoju niemieckiego teatru dla młodzieży | Henning Fangauf – spotkanie z wicedyrektorem Kinder- und Jugendtheaterzentrum in der Bundesrepublik Deutschland + podsumowanie części eksperckiej

10.30 – 11.00 – przerwa

11.00 – 15.30 | DUŻA SCENA – Dorosnąć? | Dorota OgrodzkaSebastian Świąder / Stowarzyszenie Pedagogów Teatru – warsztaty dla młodzieży i nauczycieli inspirowane spektaklem „Before your very eyes” kolektywu Gob Squad

15.45 – 16. 30 – przerwa

17.30 – 19.00 | SCENA KAMERALNA – Dorosnąć, reż. Grzegorz Stawiak – prezentacja partycypacyjnego spektaklu z udziałem młodzieży Trzeciego Teatru + spotkanie z twórcami

19.00 | DUŻA SCENA – spotkanie z Sarah Thom (Gob Squad) oraz prezentacja video spektaklu BEFORE YOUR VERY EYES kolektywu Gob Squad (z polskimi napisami)

 

DUŻA SCENA | OFICJALNE ZAMKNIĘCIE DNI DRAMATURGII DLA MŁODZIEŻY

 

* Podczas spotkań Z OGNIEM W GŁOWIE 2 odbywać się będzie zjazd Liderów Teatroteki Szkolnej, która jest partnerem projektu. Więcej: http://teatrotekaszkolna.pl/article/detail/25

DNI DRAMATURGII „DRAMATURGIA JEDNORAZOWEGO UŻYTKU”
18-26 października 2015

zobacz szczegóły

Jeśli to październik, to możemy być pewni, że trzeba w nim znaleźć miejsce na DNI DRAMATURGII. Organizowana przez Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu od 2000 roku cykliczna impreza, to kilkudniowe święto teatralnych tekstów, w ramach którego wałbrzyszanie i goście mają możliwość zapoznania się z najnowszą dramaturgią polską i światową.
W tym roku spotykać się będziemy pomiędzy 18 a 26 października pod hasłem:
DRAMATURGIA JEDNORAZOWEGO UŻYTKU.
Chcemy przypomnieć, że charakterystyczna dla współczesnego polskiego teatru forma tzw. pisania na scenie (podczas prób, w ścisłej współpracy dramaturga z reżyserem), swe początki miała między innymi w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym. Podczas pracowitego tygodnia obejrzymy głośne wałbrzyskie przedstawienia i pokazy czytań nowych tekstów zrealizowane przez młodych reżyserów, zjemy wspólnie sushi, w ramach cyklu CZARNE NA BIAŁO przeczytamy fragmenty „13 pięter” Filipa Springera. W panelu dyskusyjnym spotkamy się z legendami teatru wałbrzyskiego. Chcemy również spytać prowokacyjnie: czy „jednorazowa dramaturgia” świadczy o sile, czy słabości polskiej sceny?

GORĄCO ZAPRASZAMY, POLECAMY I CZEKAMY!

PROGRAM 16. DNI DRAMATURGII
18.10.2015 / niedziela

godz. 17:00 / Scena Kameralna
ZAPOLSKA SUPERSTAR (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) reż. Aneta Groszyńska
spektakl EDU! Inaugurujący XVI DNI DRAMATURGII

godz. 18:30 / Foyer
po spektaklu Nauczycielskie Dni Dramaturgii / O potrzebie przepisywania klasyki czyli,
o czym jest Hamlet wykład performatywny Dorota Kowalkowska, Łukasz Zaleski oraz spotkanie z Anetą Groszyńską / na zakończenie pokaz filmowy niespodzianka
19.10.2015 / poniedziałek

godz. 17:00 / Duża Scena
DEBATA/PANEL: DRAMATURGIA JEDNORAZOWEGO UŻYTKU
WPROWADZENIE JEDNORAZOWEGO UŻYTKU: Joanna Crawley (Derkaczew)

w rozmowie o współczesnej dramaturgii udział wezmą:
Sebastian Majewski (via Skype), Wiktor Rubin, Jolanta Janiczak, Beata Guczalska, Agata Dąbek, Dorota Semenowicz, Szymon Kaczmarek, Tomasz Węgorzewski, Marta Aksztin, Maciej Podstawny, Dorota Kowalkowska, Łukasz Zaleski

godz. 20:15 / Scena Kameralna
czytanie 1. / 13 PIĘTER / Filip Springer / reżyseria: Marta Aksztin [CZARNE NA BIAŁO]
czytają:
Karolina Krawiec, Ryszard Węgrzyn, Michał Kosela, Czesław Skwarek

20.10.2015 / wtorek

godz. 20:00 / Foyer
Klasyczne teksty w obrazkach / o teatrze R. Castellucciego i R. Garcii na tle projekcji
opowie Dorota Semenowicz

godz. 21:00 Jednorazowe kino / Foyer
pokaz nagrania spektaklu „Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty” reż. M. Strzępka
21.10.2015 / środa

godz. 21:00 Jednorazowe kino / Foyer
pokaz nagrania spektaklu „Był sobie Polak, Polak, Polak i diabeł” reż. M. Strzępka
22.10.2015 / czwartek

godz. 21:00 / Foyer
RAZ W MIESIĄCU TŁUSTY CZWARTEK / ARTYSTYCZNY ZAPRASZA NA
JEDNORAZOWE SUSHI NA DNI DRAMATURGII

23.10.2015 / piątek

godz. 18:00 / były Dom Towarowy Centrum, ul. Drohobycka
czytanie 2. NIE JEST NAM TAK ŹLE, ANI NIE JEST TO TAKIE STRASZNE
kompozycja wg Rodrigo Garcii
reżyseria: Szymon Kaczmarek / dramaturgia: Żelisław Żelisławski
czytają:
Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Dariusz Skowroński, Piotr Tokarz, Rafał Kosowski, Filip Perkowski

godz. 19:00 / hala OSiR, pl. Teatralny
czytanie 3. CZARODZIEJSKA GÓRA / Małgorzata Sikorska-Miszczuk
reżyseria: Tomasz Węgorzewski / video: Przemysław Czepurko
czytają:
Irena Wójcik, Rozalia Mierzicka, Joanna Łaganowska, Piotr Mokrzycki, Czesław Skwarek, Adam Wolańczyk [g]

godz. 21:00 Jednorazowe kino / Foyer
Die Spielwutigen / Aktorski nałóg / Instytut Goethego

24.10. 2015 / sobota

godz. 17:00 / Duża Scena
GOOD NIGHT COWBOY reż. Kuba Kowalski
po spektaklu zastanowimy się Po co nam filmy w teatrze?

godz. 20:00 / Scena Kameralna
SORRY, WINNETOU reż. Piotr Ratajczak
po spektaklu zastanowimy się Po co nam filmy w teatrze? / pooożegnanie Dni Dramaturgii

godz. 22:00 / Jednorazowe kino / Foyer
WIECZOREK POŻEGNALNY pokaz nagrania spektaklu „Łysek z pokładu Idy” reż. R. Rychcik
26.10.2015 / poniedziałek

godz. 11:00 / 12:00 / 13: 00
Nie widziałeś? Wpadnij ze szkołą! Powtórzenie CZYTAŃ: 2. 3. 1

XV DNI DRAMATURGII
Z OGNIEM W GŁOWIE
spotkanie z dramaturgią dla młodzieży

24 – 28 października 2014

zobacz szczegóły

IDEA

Z OGNIEM W GŁOWIE – SPOTKANIA Z DRAMATURGIĄ DLA MŁODZIEŻY to polsko-niemiecki projekt, realizowany w ramach XV Dni Dramaturgii w wałbrzyskim Teatrze Dramatycznym. Jego celem jest przyjrzenie się zjawisku dramaturgii dla młodzieży, której mocno ograniczona obecność na krajowych scenach pozostawia wiele do życzenia, a co za tym idzie – skłania do zadania pytań, z których dwa są kluczowe. Po pierwsze: czym jest teatr dla młodzieży? Po drugie: kim jest widz, którego tak często w Polsce się pomija, uznawszy go za „byt przejściowy” między dzieckiem a dorosłym? Czerpiący swą nazwę od młodzieńczego dramatu Mariusa von Mayenburga projekt oddaje głos młodzieży  w teatrze. Służy prezentacji różnych praktyk tworzenia teatru dla młodego widza – od strony dramaturgicznej, edukacyjnej, repertuarowej, instytucjonalnej. W ciągu czterech dni spotkań Z OGNIEM W GŁOWIE  odbędą się czytania sceniczne trzech specjalnie na tę okazję przetłumaczonych niemieckich dramatów dla młodzieży od lat 14, przygotowane przez młode reżyserki wraz z wałbrzyskimi aktorami  i wrocławskimi studentami PWST. Niemieccy specjaliści wezmą udział    w debacie na temat teatru dla młodzieży w Niemczech oraz poprowadzą warsztaty  z polskimi twórcami (reżyserzy, dramaturdzy, pedagodzy, animatorzy, instruktorzy, itd.). Wydarzenie towarzyszy prapremierze spektaklu „Męczennicy Mariusa von Mayenburga w reżyserii Anny Augustynowicz.

PROGRAM

Piątek, 24 października 

18.45 – powitanie gości i otwarcie spotkań Z OGNIEM W GŁOWIE / Foyer

19.00 – premiera wałbrzyska spektaklu Męczennicy Mariusa von Mayenburga w reżyserii Anny Augustynowicz /koprodukcja: Teatr Współczesny w Szczecinie/

Duża Scena

 

Sobota, 25 października

09:00-12:00 / wykład / świetlica

Teatr dla młodzieży w Niemczech – prowadzenie: Henning Fangauf

12:30-13:15 /  warsztaty / świetlica

Dlaczego z ogniem w głowie prowadzenie: Iwona Nowacka, Dorota Kowalkowska

14.30 – 16.30 – debata panelowa / Duża Scena

O CO WAM CHODZI? – prowadzenie: Marta Bryś

17.00 / czytanie sceniczne :  ZERWANY FILM  / Scena Kameralna

dla widzów powyżej 16 lat

autorka: Tina Müller

przekład: Iwona Nowacka

opieka reżyserska: Anna Karasińska

obsada:

Kamila Kamińska (gość), Ewelina Pankowska (gość), Ryszard Węgrzyn, Wojciech Marcinkowski (PWST Wrocław), Jan Hussakowski (PWST Wrocław)

Po czytaniu spotkanie twórców z publicznością – prowadzenie: Marta Bryś

 

Niedziela, 26 października

10.00 – 12.00 / warsztaty / świetlica

Między edukacją a rozrywką. Budowanie repertuaru teatru dla młodzieży prowadzenie: Katharina Loch

12:15-14:15  / warsztaty/ świetlica

Pisanie dla young adults bez tabu – prowadzenie: Daniela Dröscher

17.00 / czytanie sceniczne:  JAK PAPIER / Scena Kameralna

dla widzów od lat 13

autorka: Daniela Dröscher

przekład: Iwona Nowacka

opieka reżyserska: Magda Szpecht

obsada: Ewelina Żak, Joanna Łaganowska, Irena Wójcik, Piotr Tokarz

Po czytaniu spotkanie twórców z publicznością – prowadzenie: Marta Bryś

 

Poniedziałek, 27 października

09.00 – 11.00/ warsztaty/ świetlica

Teatr mobilny. Pisanie i inscenizowanie napięć w obszarze między szkołą a teatrem  prowadzenie: Michael Müller

11.15 – 13.15 / warsztaty / świetlica

LABORATORIUM SPOŁECZNEJ WYOBRAŹNI – prowadzenie: Barbara Kantel

14.45 – 16.45 / warsztaty/ świetlica

The kids are all right, czyli jak pisać teksty dramatyczne wspólnie z młodzieżą? prowadzenie: Carsten Brandau

17.00 / czytanie sceniczne: Beze mnie / Scena Kameralna

dla widzów od lat 13

autor: Michael Müller

przekład: Iwona Nowacka

opieka reżyserska: Barbara Wiśniewska

obsada: Michał Kosela, Piotr Mokrzycki, Karolina Krawiec

Po czytaniu spotkanie twórców z publicznością – prowadzenie: Marta Bryś

 

Wtorek, 28 października

12.00 – 14.00 / warsztaty dla uczniów i nauczycieli / Scena Kameralna

dla uczniów (od lat 15)

Męczennicy-uczniowie, męczennicy-nauczyciele

prowadzenie: Dorota Kowalkowska, Sebastian Świąder

19.00 – spektakl Męczennicy

Po spektaklu zakończenie Z OGNIEM W GŁOWIE / Foyer.

 

Organizator:

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

Pomysłodawczyni projektu:

Iwona Nowacka

Kuratorki:

Dorota Kowalkowska i Iwona Nowacka

Wsparcie finansowe:

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży

Partnerzy:

Kinder- und Jugendtheaterzentrum in der Bundesrepublik Deutschland (Frankfurt nad Menem), Stowarzyszenie Willa Decjusza (Kraków), Teatr Współczesny  w Szczecinie

XIV DNI DRAMATURGII PAMIĘTNIKI WAŁBRZYSZAN
28-29 września 2013

zobacz szczegóły

Tegoroczny, dwudniowy cykl czytań perfor­ma­tywnych dramatów w formie szkiców scenicznych, poświęcamy historii Wałbrzycha, opowie­dzianej przeszło dekadę temu przez jego miesz­kańców. Do udziału w XIV DNIACH DRAMATURGII, pole­ga­jącego na napi­saniu nowych tekstów drama­tycznych w oparciu o istniejące i spisane wspo­mnienia wałbrzyszan, zapro­si­liśmy jednych z najcie­kaw­szych drama­turgów młodego i śred­niego poko­lenia. Aśka Grochulska, Jan Czapliński, Martyna Lechman i Jarosław Murawski odku­rzają powstałe dekadę temu wspo­mnienia uczest­ników lite­rac­kiego konkursu zorga­ni­zo­wanego przez Bibliotekę Miejską w Wałbrzychu.

XIV DNI DRAMATURGII zaty­tu­łowane „Pamiętniki wałbrzyszan” stanowią część szer­szego projektu „WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW – 50. sezon Teatru Dramatycznego”, na który złoży się także zapla­nowana na grudzień 2013 r. i kopro­du­kowana z Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie premiera przed­sta­wienia pod roboczym tytułem: „WAŁBRZYCH: UTOPIA 2039”. Realizacja całego projektu „WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW” możliwa jest dzięki akcep­tacji i wsparciu finan­sowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Wałbrzycha, Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

Program XIV Dni Dramaturgii:

28.09.2013 /​ sobota /godz. 18.00 /​ Duża Scena
1 /​ POWRÓT
TEKST: Jarosław Murawski
REŻYSERIA: Karolina Sokołowska
OBSADA: Karolina Krawiec, Rozalia Mierzicka, Mirosława Żak, Rafał Kosowski, Filip Perkowski, Ryszard Węgrzyn

godz. 20.00 /​ Scena Kameralna
2 /​ KONIEC ŚWIATA W MIEŚCIE W.
TEKST: Martyna Lechman
REŻYSERIA : Krzysztof Popiołek
ASYSTENT: Tomasz Bałdyga
OBSADA: Małgorzata Łakomska, Joanna Łaga­nowska, Marcelina Szczepaniak (gość), Włodzimierz Dyła

29.09.2013 /​ niedziela / godz. 18.00 /​ Duża Scena
1 /​ FOTOPLASTIKON
TEKST I REŻYSERIA: Aśka Grochulska
DRAMATURGIA: Tomasz Węgorzewski
ASYSTENTKI: Kora Gałązka, Nikola Olszak
KOSTIUMY: Dorota Nawrot
ILUSTRACJE: Julia Mirny
OBSADA: Irena Wójcik, Ewelina Żak, Jaśmina Polak (gość), Dariusz Skowroński, Piotr Tokarz

godz. 20.00 /​ Scena Kameralna
2 /​ CHODŹCIE, ZBUDUJEMY SOBIE EINE STADT
TEKST: Jan Czapliński
REŻYSERIA: Aneta Groszyńska
OBSADA: Sara Celler-​​Jezierska, Piotr Mokrzycki

XIII DNI DRAMATURGII NA DALEKIEJ UKRAINIE /​ U DALJEKIJ UKRAINI 13/14 – 19/20 września 2012

zobacz szczegóły

Pamiętam zdanie: Ojciec sprawdził ziemię, oczywiście nie była taka jak na wschodzie, na naszej Ukrainie. To zdanie powiedział Zygmunt Sobolewski – kiedyś repatriant, dziś przesiedleniec, 79-letni mieszkaniec Wrocławia, który w 1945 roku przyjechał z Borszczowa w województwie tarnopolskim do Królikowic na Dolnym Śląsku. Inni mówili podobnie a jeżeli nawet nie mówili, z różnych powodów, to myśleli podobnie. I nie ma w tym nic dziwnego. Przecież Ukraina – tamte ziemie, to było ich dzieciństwo i młodość, tam stały ich domy, szkoły i kościoły, leżały ich cmentarze – całe magiczne instrumentarium, które tworzy ten specyficzny smak polskiej magdalenki. Tak dobrej, że odbierającej racjonalność myślenia – bo przecież tamtejsze piaszczyste drogi były lepsze niż każda brukowana ulica tutaj.

Mija 67 lat od zakończenia wojny, od utraty kresów, od naszego przyjazdu do Wałbrzycha, Wrocławia i Legnicy, i wszędzie indziej na zachodzie i północy.

Co zostało z tamtej rzeczywistości? Czy Ukraina jest naszą polską Atlantydą – utraconym krajem szczęśliwości i bogactwa? Czy dajmy sobie z tym wszystkim spokój – !zapooomnij? – po prostu.

Jak widzą naszą magiczną Ukrainę współcześni Ukraińcy? Czy budują tożsamość wokół mitologii, czy krytycznie opisują swój kraj i swój w nim czas?

Sprawdźmy to. Sprawdźmy wspólnie, co się dzieje

Program XIII Dni Dramaturgii:

Pavlo Arie
O SMACZNYM I ZDROWYM JEDZENIU. UTWÓR POLITYCZNY
tłum. Anna Sielatycka
konsultacje językowe: Olena Sheremet
reżyseria: Małgorzata Warsicka [WRD PWST Kraków]
dramaturgia: Tomasz Cymerman [WRD PWST Kraków]
scenografia: Ilona Binarsch
muzyka: Marcin Juraszek
inspicjent: Anna Solarek
obsada:
Małgorzata Białek
Karolina Krawiec
Rozalia Mierzicka
Czesław Skwarek [g]
Piotr Tokarz
Ryszard Węgrzyn
Adam Wolańczyk [g]

[Duża Scena]

Saszko Brama
KAMA KOMA PLAY
tłum. Anna Sielatycka
konsultacje językowe: Olena Sheremet
reżyseria: Sebastian Krysiak [WRD PWST Kraków]
dramaturgia: Martyna Lechman [WRD PWST Kraków]
scenografia: Ilona Binarsch
muzyka: Marcin Juraszek
inspicjent: Iwona Skiba
obsada:
Angelika Cegielska
Irena Wójcik
Ewelina Żak
Mirosława Żak
Daniel Chryc
Włodzimierz Dyła [g]
Piotr Misztela [g]
Rafał Kosowski
Piotr Mokrzycki [g]
Filip Perkowski

[Scena Kameralna]

 

P O K A Z Y P R E M I E R O W E :

13.10.2012 r. / sobota / 17:00 – 22.00

Pavlo Arie O SMACZNYM I ZDROWYM JEDZENIU. UTWÓR POLITYCZNY [DS]
Saszko Brama KAMA KOMA PLAY [SK]
dodatkowo projekcje filmów:
„ZIEMIA” w reż. Aleksandra Dowżenki
„SYMFONIA DONBASU” w reż. Dzigi Wiertowa
oraz krótkometrażowe współczesne filmy dokumentalne

14.10.2012 r. / niedziela / 17:00 – 22.00

Pavlo Arie O SMACZNYM I ZDROWYM JEDZENIU. UTWÓR POLITYCZNY [DS]
Saszko Brama KAMA KOMA PLAY [SK]
dodatkowo projekcje filmów:
„ZIEMIA” w reż. Aleksandra Dowżenki
„SYMFONIA DONBASU” w reż. Dzigi Wiertowa
oraz krótkometrażowe współczesne filmy dokumentalne

XIII DNI DRAMATURGII… ciąg dalszy
POKAZ PREMIEROWY
19 – 20.10.2012r. / sobota / niedziela / godz.19.00

pilgrim / Majewski WIELKA GŁÓD [DS]
reżyseria: Seb Majewski
dramaturgia: pilgrim / majewski
scenografia: Ilona Binarsch
muzyka: Marcin Juraszek
obsada:
Małgorzata Łakomska
Dariusz Skowroński

[Duża Scena]

XII DNI DRAMATURGII JESZCZE ICH PO-ZNACIE 24-28 września 2011

zobacz szczegóły

SPEKTAKLE XII Dni Dramaturgii:

24.09 – 18:00, 25.09 – 18:00

Michał Zdunik
ORIGAMI – scenariusz zainspirowany „Oziminą” Wacława Berenta, składający się ze scen – obrazów, pozostających w luźnym związku fabularnym
reżyseria: Tomasz Węgorzewski
dramaturgia: Michał Zdunik
przestrzeń: Dorota Nawrot
OBSADA:
ADAM WOLAŃCZYK [gościnnie] – Ojciec, Cesarz japoński
EWELINA ŻAK – Matka, Cesarzowa
MIROSŁAWA ŻAK- Siostra
FILIP PERKOWSKI – Brat I
DANIEL CHRYC – Brat II

Tomasz Jękot
SEN SREBRNY OZIMINY – wariacja na podstawie „Oziminy” Wacława Berenta
reżyseria: Paweł Świątek
dramaturgia: Tomasz Jękot
przestrzeń: Jan Polivka
OBSADA:
ANDRZEJ KŁAK – Lena Wacław
ROZALIA MIERZICKA – Ola Leszek
IRENA WÓJCIK – Nina Zbyszek
ANGELIKA CEGIELSKA – Polonia, później Żona
ŁUKASZ KABUS [gościnnie] – Ksiądz
RYSZARD WĘGRZYN – Blondyn 1
DARIUSZ SKOWROŃSKI – Blondyn 2

27.09 – 20:00, 28.09 – 20:00

Michał Buszewicz
PROCES BERENTYZACJI
reżyseria: Ewelina Marciniak
dramaturgia: Michał Buszewicz
przestrzeń: Michał Korchowiec
OBSADA:
MAŁGORZATA BIAŁEK – Joanna
AGNIESZKA KWIETNIEWSKA – Małgorzata
JULIA WYSZYŃSKA [gościnnie] – Alicja
RAFAŁ KOSOWSKI – Profesor
ANDRZEJ PLATA [gościnnie] – On

XI DNI DRAMATURGII
OLGA TOKARCZUK Z WAŁBRZYCHA
20-21 grudnia 2009

zobacz szczegóły

PROGRAM

20-21.12.2009

GNIEW
adaptacja i reżyseria: Bartek Frąckowiak
scenografia: Iza Wądołowska
muzyka: Krzysztof Kaliski i Michał Fetler
PROWADŹ NAS PRZEZ KOŚCI UMARŁYCH | INSTALACJA
adaptacja i reżyseria: Łukasz Chotkowski
scenografia: Agata Skwarczyńska
projekcje i muzyka: Piotr Bukowski

Wałbrzych leży na skrzyżowani korytarzy powietrznych ze wschodu na zachód i z południa na północ. I na skrzyżowaniu dróg lotnych świerkowych gęsi i migracji ludzi. Ciągnęli tędy kabaliści w poszukiwaniu świętych ksiąg, truwerzy i trubadurzy, w wiekach ciemnych i oświeconych. Tędy wiodła magiczna droga z Oświęcimia do Zgorzelca i ze Zgorzelca do Oświęcimia, którą w obu kierunkach podążali poszukiwacze kamienia filozoficznego. Stąd wyjeżdżali i uciekali, tutaj przyjeżdżali i byli przypędzani – Czesi, Polacy, Niemcy, Węgrzy, Walonowie i niezliczone narody Europy i Azji.Górami ciągnęły się granice. I z gór znikały granice. Z gór spływała na miasto mgła i z miasta mgła się unosiła. Jak na obrazach Caspara Davida Friedricha. Tajemnica. Smutek i nostalgia. To wszystko wyśledziła i potrafiła nazywać Olga Tokarczuk. Mieszkała pomiędzy Starym Zdrojem a Piaskową Górą, nieopodal huty szkła, w której w magiczny sposób z szorstkiego piasku powstawało gładkie szkło. Chodziła po ulicy Wrocławskiej. I dalej w stronę Szczawienka albo Podgórza. Patrzyła i dopatrywała się. Składała rzeczywistość z niecodziennych fragmentów. I sama się w nią wpisywała coraz częściej i coraz wyraźniej. A inni ją widzieli, potem czytali i podążali jej śladami, po Wałbrzychu i po okolicach. I gadali: że ona z nich, że była, że przeszła, że poszła, że zrobiła, że kupiła, że nasza… OLGA TOKARCZUK Z WAŁBRZYCHA

XI DNI DRAMATURGII poświęcone były tej znajomości. Chcieliśmy sprawdzić na ile twórczość Olgi Tokarczuk jest wałbrzyska, na ile ją znamy (znamy, znamy…) a na ile jest uniwersalna i nieodkryta. Obie sceny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu oddaliśmy dwóm dramaturgom, którzy przygotowali adaptacje sceniczne oparte na twórczości Olgi Tokarczuk. I podjęli się reżyserii. Powstały dwa niezależne wobec siebie zdarzenia sceniczne rozpięte pomiędzy przedstawieniem teatralnym a instalacją.

X DNI DRAMATURGII „PRACA ORGANICZNA. PRODUKT ARTYSTYCZNY”
19-20 października 2008

zobacz szczegóły

PROGRAM

19-20.10.2008

Stefan Żeromski Rozdzióbią nas kruki, wrony…
faling: Przemek Pawlicki i Mariusz Pogonowski
Maria Konopnicka Miłosierdzie gminy
Agnieszka Błońska i Krzysztof Ratnicyn
Henryk Sienkiewicz Latarnik
Jacek Jabrzyk i Jakub Roszkowski

Mimo, że realizacja 10. edycji Dni Dramaturgii przewidziana była dopiero na drugą dekadę października 2008, prace nad jej przygotowaniem rozpoczęły się już we wrześniu spektakularnym LOSOWANIEM (8 września 2008), podczas którego realizatorzy – zdając się na „ślepy traf” – podjęli się przygotowania szkiców scenicznych opartych na nowelach Konopnickiej, Sienkiewicza i Żeromskiego. Swoją „RACĘ U PODSTAW” rozpoczęli losując tekst, aktorów i miejsce prezentacji. Rezultaty obejrzeć można było 19 i 20 października 2008.

Podczas X Dni Dramaturgii szóstka realizatorów (trzech reżyserów i trzech dramaturgów) pracowała nad prezentacją trzech nowel pozytywistycznych. Utwory te – zaprezentowane w formie szkiców scenicznych – stały się podstawą do rozważań na problemem adaptacji prozy dla potrzeb teatru.

IX Dni Dramaturgii TEATR GAZETOWY
30 listopada–2 grudnia 2007

Projekt dofinansowany w ramach PO „Promocja Twórczości” przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

zobacz szczegóły

PROGRAM

30.11.2007

Michał Walczak Człowiek z Bogiem w szafie
promocja antologii Mrok jak światło

01.12.2007

Ula Kijak Czerwony Baron
Karina Piwowarska Sexpress

02.12.2007

Imprezy towarzyszące:
Recital Marty Marchow Przewodnik elegancji
Jean Genet Balkon
Koncert Zespołu PEHA

„Teatr Gazetowy”, to specyficzna, nie praktykowana dotąd forma teatru „interwencyjnego”. W ramach „Dni…” miał powstać swoisty periodyk teatralny, w którym – niczym w gazecie – przewijać się będą wydarzenia aktualne, żywe, doraźne… W pierwotnych założeniach, prezentacje swą krótkotrwałą aktualnością miały wzorować się na formule dzienników, jednakże realizatorów uwiódł także starszych gazet czar… Okazało się, że gazety – choćby i nieco przeterminowane – mogą okazać się wspaniałym materiałem do scenicznej adaptacji. I właśnie takie adaptacje dominowały w repertuarze. Teatr Gazetowy przedłużył doniesieniom prasowym aktualność.

VIII Dni Dramaturgii DRAMATURGIA BEZ LITER
18-20 maja 2007

Projekt dofinansowany w ramach PO „Promocja Twórczości” przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

zobacz szczegóły

PROGRAM

18.05.2007

Pokaz warsztatów Olega Żukowskiego – impreza towarzysząca
< No. 2 – Jacek Gębura, Maćko Prusak
2 Moreless – grupa KONCENTRAT
3 siostry – spektakl Teatru Dramatycznego

19.05.2007

Sonderschule – Oleg Żukowski
Czyż nie dobija się koni? – impresja
3 siostry – spektakl Teatru Dramatycznego
Waiting – Mikołaj Mikołajczyk
NOC CHOREOGRAFÓW
Ja jestem Zmartwychwstaniem – spektakl Teatru Dramatycznego
Kilka błyskotliwych spostrzeżeń (à la Gombrowicz) – Teatr Dada von Bzdülöw

VIII Dni Dramaturgii – DRAMATURGIA BEZ LITER, to przedsięwzięcie obejmujące prezentację przedstawień teatru ruchu oraz umożliwiające młodzieży udział w zajęciach warsztatowych. W ramach VIII Dni Dramaturgii widzowie mogli obejrzeć kilka interesujących spektakli bazujących na pozawerbalnych środkach ekspresji. Podsumowaniem tego przedsięwzięcia była NOC CHOREOGRAFÓW, podczas której spotkali się specjaliści od ruchu teatralnego z reżyserami.

Przedsięwzięcie odbywało się pod patronatem i z udziałem ekipy telewizyjnej KANAŁU TVP Kultura

 

VII DNI DRAMATURGII Bracia Czesi
7-8 kwietnia 2006

zobacz szczegóły

PROGRAM

7.04.2006

Teremin Petra Zelenki, reż. Monika Strzępka
Bileterka Arnosta Goldflama, reż. Piotr Kruszczyński

8.04.3006

Pływanie synchroniczne Davida Drábka, reż. Piotr Kruszczyński
Szwedzki stół Davida Drábka, reż. Emilia Sadowska

VII Dni Dramaturgii poświęcone były współczesnej dramaturgii czeskiej, prezentowanej – jak zwykle podczas poszczególnych edycji tego cyklu – w formie podinscenizowanych prób czytanych. Wybór dotyczył dramatów kilku młodych pisarzy czeskich, których twórczość coraz częściej wkracza na sceny polskich teatrów.

W ramach VII Dni Dramaturgii widzowie obejrzeli następujących prezentacje: Dodatkową atrakcją w programie VII Dni Dramaturgii była projekcja filmu Samotni wg scenariusza Petra Zelenki, w reżyserii Davida Ondricka (7 kwietnia 2006).

Tradycyjną już Noc Dramaturgów, czyli dyskusję na temat zaprezentowanych dramatów i czeskiej sztuki dramaturgicznej poprowadził Krzysztof Mieszkowski. Odbyła się ona z udziałem tłumacza dramatów czeskich, Krystyny Krauze, reżyserów poszczególnych sztuk oraz publiczności (7 kwietnia 2006). Całości dopełniły wystawy: fotografie czeskich spektakli z Hradec Králové i wystawa fotograficzna poświęcona Mariuszowi Stachowiakowi.

VI DNI DRAMATURGII „Ukochany Kraj”
18–19 lutego 2006

zobacz szczegóły

PROGRAM

18.02.2006

Imieniny Marka Modzelewskiego, reż. Magdalena Ostrokólska
Placebo – recital Marty Zięby, Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego
From Poland with Love Pawła Demirskiego, reż. Arkadiusz Tworus

19.02.2006

Agata szuka pracy Dany Łukasińskiej, reż. Iwo Vedral
O matko i córko! Roberta Bolesto, reż. Beata Rynkiewicz-Zaborowska (opieka artystyczna – Piotr Kruszczyński)
Prezentacje podsumowała Noc Dramaturgów – rozmowa na Dużej Scenie

Szósta edycja poświęcona znów współczesnej dramaturgii polskiej połączona została z promocją antologii dramatu współczesnego Made in Poland pod redakcją i w wyborze znanego krytyka teatralnego Romana Pawłowskiego. Autor antologii gościł w wałbrzyskim Teatrze podczas VI Dni Dramaturgii i uczestniczył w panelu dyskusyjnym po zakończeniu prezentacji podinscenizowanych czytań dramatów na scenie. Dyskusja dotyczyła głównie kondycji i odbioru współczesnej dramaturgii polskiej.

V DNI DRAMATURGII I śmieszno i straszno
TRZECIE OGÓLNOPOLSKIE FORUM FOTOGRAFII TEATRALNEJ
Jutro na pewno mnie nie będzie
18-21 lutego 2005

zobacz szczegóły

PROGRAM

 

18.03.2005

Prezentacja dramatów:
Oleg Szyszkin Dni powszednie wilkołaków /reż. Artur Tyszkiewicz/
Wasilij Sigariew Biedronki wracają na ziemię /reż. Anna Trojanowska/
oraz
Teatr fotografii Leszka Mądzika – Scena Plastyczna KUL
Teatr fotografii Adama Bujaka – Misteria
Noc fotografów – Akt pierwszy

19.03.2005

Teatr fotografii Wojciecha Plewińskiego – Szajna
Teatr fotografii Marka Gardulskiego – Próby Krystiana Lupy
Teatr fotografii Pawła Sokołowskiego – Górnicy
Prezentacja dramatów:
Aleksandr Wartanow Wielkie żarcie /reż. Krzysztof Kopka/
Nikołaj Kolada Proca /reż. Wiktor Rubin/
oraz
Teatr fotografii Krzysztofa Gierałtowskiego – Portret
„Żyjemy w bardzo złym kraju” – rozmowa o dramaturgii współczesnej
Noc fotografów – Akt drugi
PREMIERA: Placebo – recital Marty Zięby z udziałem zespołu Waldemara Wróblewskiego

20.03.2005

Aleksandr Żelezcow Dialogi o zwierzętach /reż. Krzysztof Rekowski/
spektakl Teatru im. C. K. Norwida z Jeleniej Góry

Piąte Dni Dramaturgii zakończone zostały przedstawieniem jeleniogórskiego Teatru im. C. K. Norwida Dialogi o zwierzętach Aleksandra Żelezcowa.

Od kilku lat rozmaite europejskie konkursy i festiwale dramaturgiczne wygrywają Rosjanie. Inscenizacje ich sztuk grane są w Paryżu i Berlinie, miesiącami utrzymują się na scenach londyńskich, dostają maksymalne ilości recenzenckich gwiazdek od „Scotsmana” po swych prezentacjach w Edynburgu.

Ta nowa fala rosyjskiej dramaturgii tworzona jest przez ludzi młodych, najstarsi z nich niedawno dopiero przekroczyli trzydziestkę. W tej sytuacji w wałbrzyskim teatrze, z uwagą śledzącym dramaturgiczne nowości, przyszedł czas na prezentację najnowszej dramaturgii rosyjskiej.

Tej bardzo interesującej literaturze poświęcone były Piąte Dni Dramaturgii. Prezentacjom dramatów towarzyszyły liczne wystawy i pokazy multimedialne w ramach Trzeciego Ogólnopolskiego Forum Fotografii Teatralnej.

IV DNI DRAMATURGII
22-23 stycznia 2005

zobacz szczegóły

PROGRAM

22-23.01.2005

Henri Michaux Niejaki Piórko
Adaptacja i reżyseria – Anna Trojanowska Lena Eriksson Listopad
Reżyseria – Katarzyna Raduszyńska
Daniel Goetsch Ammen
Reżyseria – Ula Kijak

W ramach Czwartych Dni Dramaturgii zaprezentowano publiczności po raz 50. przedstawienie Piaskownica Michała Walczaka, w reż. Piotra Kruszczyńskiego, zrealizowane „na życzenie” publiczności po pierwszym spotkaniu z dramaturgią współczesną w wałbrzyskim Teatrze

Po raz czwarty w Teatr zaprosił widzów na spotkanie ze współczesnym dramatem. Tak jak podczas poprzednich spotkań, w ramach Dni… prezentowane były – w formie podinscenizowanych prób czytanych – interesujące teksty dramatyczne. Było już w poprzednich sezonach „Lekko o ciężkich czasach” (I Dni Dramaturgii), gościliśmy na naszej scenie dramaturgię irlandzką („Kocham Cię jak Irlandię”), pokazaliśmy świat „Tu i teraz” (III Dni Dramaturgii). Podczas pierwszego spotkania z najnowszą dramaturgią za sprawą entuzjazmu publiczności, zrealizowane zostało prapremierowe przedstawienie „Piaskownicy” Michała Walczaka w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego. Wybór widzów okazał się bardzo szczęśliwy i trafny. Piaskownica zaproszona została na liczne festiwale i zdobyła wiele nagród. Natomiast czytana podczas III Dni Dramaturgii – „Kopalnia”, prezentowana była w listopadzie ‘2004 w ramach ubiegłorocznego „Sezonu Polskiego Paryżu”.

Kontynuując ten swoisty dialog z widzami oraz licząc na ich wyczucie i intuicję, zaproponowaliśmy podczas Dni Dramaturgii czwartej edycji udział w plebiscycie, którego celem było wyłonienie dramatu, który najbardziej ich zainteresował.

III DNI DRAMATURGII Tu i teraz
oraz II OGÓLNOPOLSKIE FORUM FOTOGRAFII TEATRALNEJ
Jutro na pewno mnie nie będzie
5-7 marca 2004

zobacz szczegóły

PROGRAM

05.03.2004

prezentacja dramatu UROJENIA Pawła Jurka /reż. K. Piwowarska/ oraz promocja książki Romana Pawłowskiego POKOLENIE PORNO i inne niesmaczne utwory teatralne
wyjazd do Kopalni „Thorez”: CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI? – wernisaż wystawy fotografii teatralnej
Teatr: Prezentacja dramatów: Z TWARZĄ PRZY ŚCIANIE Anny Bednarskiej /reż. M. Powalisz/ oraz INSTYNKT Marka Modzelewskiego /reż. M. Kleczewska/;
NOC DRAMATURGÓW – prezentacja dramatu NASI Joanny Sztukator i Anny Trojanowskiej /reż. A. Trojanowska/ oraz dyskusja pt.: Sztuka bez tabu?

 

06.03.2004

prezentacja dramatu KOPALNIA Michała Walczaka /reż. P. Kruszczyński/
wernisaż wystaw fotografii teatralnej /m. in.: Małpy, Twarze Jerzego Treli, Swinarski, Niemen, Teatr Ósmego Dnia/;
spektakl pt.: KUFEHEK Jana Purzyckiego w reż. Kariny Piwowarskiej,
po spektaklu w Kawiarni Teatralnej rozmowa z autorem i realizatorami prowadzona przez red. Jacka Sieradzkiego oraz promocja miesięcznika DIALOG;

07.03.2004 spotkanie podsumowujące Dni i Forum
Duża Scena – spektakl pt.: KUFEHEK Jana Purzyckiego w reż. Kariny Piwowarskiej;
NOC FOTOGRAFÓW – JUTRO NA PEWNO MNIE NIE BĘDZIE – rozmowy o fotografii teatralnej

 

Po raz trzeci wałbrzyska publiczność mogła zapoznać się z najnowszą twórczością dramatyczną, podaną w atrakcyjnej formie podinscenizowanych prób czytanych. Najnowsza edycja spotkań poświęcona była dramaturgii polskiej i przyciągnęła do Teatru liczne grono zainteresowanych. Publiczności zaprezentowano najnowsze, niekiedy jeszcze niepublikowane dramaty młodych twórców. Autora słynnego już „Pokolenia Porno” – Pawła Jurka, reprezentował dramat Urojenia w reż. Kariny Piwowarskiej. Maja Kleczewska wyreżyserowała Instynkt Marka Modzelewskiego, zaś Monika Powalisz – Z twarzą przy ścianie Anny Bednarskiej. Pierwszy wieczór zakończyła dyskusja zatytułowana BEZ TABU, prowadzona przez red. Krzysztofa Mieszkowskiego. Pretekstem do niej, punktem odniesienia był dramat w reż. Anny Trojanowskiej NASI – kontrowersyjna sztuka, której premiera odbyła się w Gdyni w ramach awangardowego projektu o nazwie Szybki Teatr Miejski. Przerwę pomiędzy prezentacją utworów wypełniła widzom wyprawa do dawnej górniczej łaźni w nieczynnej już wałbrzyskiej KOPALNI Thorez, w której zaaranżowano niezwykłą wystawę zdjęć pięciu fotografików, którzy utrwalili przedstawienie Czyż nie dobija się koni?. W ramach III Dni Dramaturgii zaprezentowano także fragmenty najnowszej sztuki Michała Walczaka, pisanej specjalnie dla wałbrzyskiego Teatru, zatytułowanej Kopalnia oraz spektakl Kufehek Jana Purzyckiego, w reż. Kariny Piwowarskiej. Temu ostatniemu towarzyszyła promocja miesięcznika Dialog, który wydrukował tę sztukę. Z czytaniem dramatów szły w parze wernisaże wystaw w foyer Teatru. Fotograficy zaś spotkali się w Czarnej Sali, celebrując Noc fotografów.

II DNI DRAMATURGII Kocham cię jak Irlandię
30-31 maja 2003 roku

zobacz szczegóły

PROGRAM

 

30.05.2003
MADE IN CHINA Marka O’Rowe reż. Redbad Klynstra

31.05.2003
PORUCZNIK Z INISHMORE, reż. Karina Piwowarska
CZASZKA Z CONNEMARA, reż. Małgorzata Boratyńska
Spektakl Warszawskiej Grupy Teatralnej / Teatru Rozmaitości w Warszawie
MADE IN CHINA Marka O’Rowe reż. Redbad Klynstra

Były kontynuacją pierwszego spotkania ze współczesną dramaturgią różnych krajów i różnych nurtów. Tym razem sięgnęliśmy do dorobku Irlandii. Nie bez znaczenia przy tym wyborze był fakt pewnych podobieństw losów naszych krajów.

Piotr Kruszczyński napisał we wstępie do programu „Dni…”: bohaterowie uwikłani w codzienne problemy zdają się mieszkać gdzieś blisko nas, stąd zapewne sukcesy w wystawianiu tej dramaturgii na polskich scenach; stąd też irlandzcy „bliscy nieznajomi” niezwykle poruszają serca polskich widzów. Irlandia umiała wykorzystać swoją szansę po wstąpieniu do Unii Europejskiej, a my byliśmy wówczas w przededniu historycznego referendum…

Konwencja Dni… była taka sama jak poprzednio tj. prezentowaliśmy dramaty w formie szkicu do spektaklu, w znacznym stopniu już podreżyserowane. Szkice przygotowały Karina Piwowarska i Małgorzata Boratyńska, przedstawicielki młodego pokolenia reżyserów, które mają już w swoim dorobku interesujące dokonania artystyczne. Z naszym Teatrem współpracowały po raz pierwszy. W ramach Dni… odbył się też gościnny spektakl Warszawskiej Grupy Teatralnej / Teatru Rozmaitości.

I DNI DRAMATURGII Lekko o ciężkich czasach
oraz I OGÓLNOPOLSKIE FORUM FOTOGRAFII TEATRALNEJ
7-10 lutego 2003

zobacz szczegóły

PROGRAM

 

7.02.2003

otwarte próby czytane dramatów,
Pies, kobieta, mężczyzna – wernisaż wystawy fotograficznej mieszkańców Wałbrzycha
Zawodowcy – wernisaż wystaw uczestników Forum
Lot nad kukułczym gniazdem – spektakl w reżyserii Mai Kleczewskiej,
Noc fotografów w teatrze – Historia fotografii teatralnej w Polsce

8.02.2003

Porządki fotograficzne spotkanie pod patronatem miesięcznika „Teatr”
Edward Hartwig w teatrze – wernisaż wystawy – wprowadzenie Błażej Baraniak-Leszczyński,
Teatry Macieja Rusinka – wernisaż wystawy i spotkanie z autorem
prezentacja dramatów:
Piaskownica Michała Walczaka w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego
Przedwczesne odejście George’a Taboriego w reżyserii Marianne Wendt
dyskusja z udziałem twórców prowadzona przez red. Krzysztofa Mieszkowskiego,
Noc fotografów w teatrze w scenografii Mariusza Stachowiaka – Tadeusz Łomnicki – zapis ostatnich trzech miesięcy

9.02.2003

zamknięcie Forum
prezentacja dramatów:
Hysterikon Ingrid Lausund w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego
Arabska noc Rolanda Schimmelpfenniga w reżyserii Rafała Sabary
dyskusja z udziałem twórców prowadzona przez red. Krzysztofa Mieszkowskiego

10.02.2003

SPEKTAKL pt. AUDIENCJA III B. Schaeffera w wykonaniu Teatru K2 z Wrocławia

Z ciepłym przyjęciem publiczności spotkał się kolejny artystyczny eksperyment wałbrzyskiego Teatru Dramatycznego (30 minut z 14 lutego 2003r.). Zorganizowane w naszym Teatrze, przy wsparciu Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu, „Dni…” dały naszym widzom możliwość poznania przykładów najnowszych propozycji teatralnych polskich i światowych. Sztuki były prezentowane w formie szkicu do spektaklu. Jedną z nich wyreżyserowała Marianne Wendt – przedstawicielka młodego pokolenia reżyserów z Berlina, która obecnie pracuje w naszym Teatrze nad sztuką Sibylle Berg Pies, kobieta, mężczyzna przetłumaczoną specjalnie na nasze zamówienie.

Forum, w którym uczestniczyło liczne grono znanych fotografików z całego kraju, m.in. Wojciech Plewiński, było rzadką okazją do dyskusji nad tą specyficzną dziedziną sztuki. Impreza odbywała się pod patronatem miesięcznika „Teatr”. Dni zakończyły się 10 lutego spektaklem Audiencja III w wykonaniu Teatru K2 z Wrocławia.