Szaniawski powraca po długiej przerwie z nowym sezonem i nowymi zasadami!
Odmrażaniu Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu przyświecał jeden cel – połączyć działalność artystyczną z troską o zdrowie widzów oraz aktorów. Dlatego Zespół Szaniawskiego pragnie przemodelować myślenie o repertuarze i najnowszych propozycjach scenicznych. Teatr zaprasza na 57. sezon artystyczny 2020/21 pod nazwą WIEMY, JAK TO ZROBIĆ! i deklaruje gotowość by tworzyć dzieła ważne i angażujące publiczność, przy zachowaniu maksimum środków bezpieczeństwa w tej nowej i niepewnej rzeczywistości.
Dlatego najpierw – BEZPIECZEŃSTWO!
– Na terenie Teatru wprowadzone zostały nowe zasady funkcjonowania. Nasze obiekty wyposażone są w urządzenia odkażające. – mówi dyrektor Teatru, Danuta Marosz. – Widzów zapraszamy oczywiście w maseczkach. Na teatralne foyer wejdziemy niestety dopiero na 45 min przed spektaklem, a na samą widownię na 20 min przed jego rozpoczęciem. Wszystkie miejsca będą numerowane. Biorąc pod uwagę wszelkie względy bezpieczeństwa na widowni staraliśmy się zachować 1,5m odstęp między widzami, co daje nam w efekcie 40 miejsc na Dużej Scenie i 25 na Kameralnej. Będziemy także prosić widzów o wypełnienie oświadczeń zdrowotnych.
Dlatego artystycznie – MONODRAMY!
Jak będą wyglądały spektakle Teatru Dramatycznego w nowym sezonie – opowiada Seb Majewski, dyrektor artystyczny:
– Na kształt bieżącego repertuaru wpłynęły głównie trzy równorzędne sprawy – zapewnienie bezpieczeństwa, warunki ekonomiczne oraz wartość artystyczna. Do grudnia planujemy zatem przedstawiać spektakle małoobsadowe, żeby nie narażać ani aktorów ani widzów na sytuacje niebezpieczne. Jeżeli obostrzenia zostaną poluzowane, a my nauczymy się żyć i pracować w tej nowej sytuacji – będziemy proponować również spektakle wielkoobsadowe. Nie zmienia to faktu, że nasza propozycja na ten sezon 2020/21 będzie stała: przygotowujemy monodramy. Mamy zamiar sprawdzić wyporność tego gatunku. O monodramach mówi się, że są trochę nienowoczesne… trącą skojarzeniami ze złym teatrem, często się je ośmiesza – my chcemy sprawdzić, ile w tym myśleniu jest prawdy.
Według nas w tej formie teatralnej leży duży potencjał. Dlatego każdy aktor z naszego zespołu dostanie do ręki swój własny monodram – będzie mógł zrobić z niego użytek i będzie mógł go prezentować w miejscach, które uzna za stosowne. A Teatr będzie mu w tym pomagał.
Realizację tych planów w praktyce będzie można zobaczyć na deskach “Szaniawskiego” już 4 września 2020. Teatr zaprasza na spektakl, który jest podsumowaniem własnej bytności w internecie – PANI MORU. W czasie lockdownu Teatr przygotował w sieci jeden bardzo duży i długi program pod nazwą PANI MORU.
– Nie zdecydowaliśmy się na puszczenie spektakli archiwalnych online, ani streamingowanie spektakli z siedziby. Uznaliśmy, że jakość nagrań naszych przedstawień nie jest wystarczająco zadowalająca do publicznej prezentacji. Z drugiej strony, streamingi były niemożliwe, ponieważ większość współpracujących z teatrem aktorów nie jest związana z Wałbrzychem – okres pandemiczny spowodował, że rozjechali się do swoich domów – trudno byłoby ich tutaj ściągać, żeby robić spektakle streamingowe. – wyjaśnia Seb Majewski.
Teatr skupił wszystkie siły na tworzeniu wielowątkowego dzieła online i finalizację tego projektu będzie można zobaczyć 4 września na Dużej Scenie. Spektakl PANI MORU to głos zespołu wobec wydarzeń ostatnich 6 miesięcy. Aktorzy opowiedzą, jaką pracę wykonali w internecie, ale także co zauważyli w polskim życiu społecznym, politycznym i kulturalnym, i w życiu kultury w ogóle – to będzie ich komentarz do światowych wydarzeń. Premiera będzie pierwszym oficjalnym spotkaniem z widownią w budynku teatru po tak długiej przerwie.
Większość premier Sezonu 2020/21 WIEMY, JAK TO ZROBIĆ odbywać się będzie w blokach. Na pierwszy z nich Teatr zaprasza już 23-24 października, gdzie na wielu scenach teatru, a także w zewnętrznych lokalizacjach będzie można oglądać aż cztery propozycje monodramów:
– CYRANO – spektakl Michała Koseli, reżyseria Katarzyna Raduszyńska – 23.10.2020 / Duża Scena – reżyserka powraca do przerwanej przez pandemię pracy nad spektaklem. Tym razem z jednym aktorem w obsadzie. CYRANO powstanie na podstawie sławnego CYRANO DE BERGERAC Edmonda Rostanda i będzie swoistym hymnem do miłości.
– SPISEK – spektakl Mateusza Flisa, reżyseria Beniamin Bukowski – 23.10.2020 / Inna Scena – młodzi twórcy przybliżą widzom świat ludzi ogarniętych manią teorii spiskowych. Płaskoziemcy, antyszczepionkowcy i reptilianie, czyli co zostało nam po lockdownie.
– IWANOW – spektakl Piotra Morzyckiego, reżyseria Małgorzata Maciejewska – 24.10.2020 / Scena Kameralna – opowieść o męskości, śmiechu przez łzy, depresji i próbach wychodzenia na prostą. Maciejewska – debiutująca w roli reżyserki – powraca z planami, które na wiosnę pokrzyżowała pandemia – chce wystawić w Wałbrzychu Czechowa.
– PACJENT 0 – spektakl Wojciecha Świeściaka, reżyseria Wojciech Ziemilski – 24.10.2020 / Inna Scena – opowieść o napiętnowaniu, o grozie choroby i jej znakach. O tym, dlaczego zawsze potrzebujemy kozła ofiarnego.
Na kolejne premiery Teatr zaprasza już w listopadzie i w grudniu:
– MOJE ŻYCIE JEST MOJE – spektakl Angeliki Cegielskiej, reżyseria Martyna Majewska – 07.11.2020 / Scena Kameralna – spektakl będzie dojrzałą i kobiecą opowieścią o seksualności Polaków.
– PANI BOVARY – spektakl Doroty Furmaniuk, reżyseria Krzysztof Kopka – 18.12.2020 / Inna Scena – ponadczasowa literatura i świetny teatr w jednym monodramie.
– AUDIENCJA III, CZYLI RAJ ESKIMOSÓW – spektakl Rafała Kosowskiego, reżyseria Weronika Krówka – 19.12.2020 / Scena Kameralna – Weronika Krówka debiutująca w roli reżyserki opowie z Rafałem Kosowskim o muzyce, o słuchaniu, o sztuce współgrania i harmonii. Wszystko to sięgając do tekstu Bogusława Schaeffera.
– KONSTYTUCJE – spektakl Filipa Perkowskiego, reżyseria Aneta Groszyńska – 19.12.2020 / Duża Scena – niebanalna opowieść o polskiej historii przytoczona z perspektywy naszych narodowych konstytucji. Czego nas uczą? Dla kogo są pisane? Co o nas mówią?
Ostatnie dwa bloki monodramów powstaną w roku 2021. Zespół i dyrekcja wyraża wielką nadzieję, że wraz ze zmianą kalendarzy Teatr będzie mógł powrócić do eksploatacji spektakli wielkoobsadowych. W marcu 2021 widzowie spotkają się z dziełami: Ireny Sierakowskiej i reżysera Michała Buszewicza; Joanny Łaganowskiej i debiutującej jako reżyserka Doroty Kowalkowskiej; Karoliny Bruchnickiej i reżysera filmowego Łukasza Grzegorzka (debiut teatralny!); Ireny Wójcik i reżyserki Katarzyny Szyngiery; Piotra Tokarza, Ryszarda Węgrzyna i gościnnie Renaty Dancewicz (wielki powrót do Wałbrzycha!) oraz reżysera Jakuba Zubrzyckiego; Czesława Skwarka i reżysera Briana Michaelsa; Dariusza Skowrońskiego i reżysera Krzysztofa Kopki.
Sezon WIEMY, JAK TO ZROBIĆ! zakończy koprodukcja z Teatrem Polskim w Podziemiu we Wrocławiu – spektakl Seba Majewskiego “RZYWOT. RZECZ O IDZE”, w którym zobaczymy: Dorotę Furmaniuk, Agnieszkę Kwietniewską, Jankę Woźnicką i Rafała Kosowskiego (premiera w Wałbrzychu – 25.06.2021, we Wrocławiu – 17.09.2021).
Działalność Teatru nie kończy się jednak na scenie! Poza przygotowaniem spektakli, Teatr Dramatyczny kontynuował będzie rozpoczęty już projekt SZANIAWSKI.FM – serię podcastów aktorów, zaprzyjaźnionych artystów i najwierniejszych widzów. Autorski projekt Tomasza Jękota – kierownika literackiego i Nikoli Olszak – pedagożki teatralnej, ma swoje premiery regularnie na falach internetowego radia aż do końca października.
W Sezonie 2020/21 pojawi się także wiele działań edukacyjnych. “Chodź, pokażę ci teatr” to inicjatywa, która pozwoli najwierniejszym widzom Teatru Szaniawskiego na przeprowadzenie własnych warsztatów dla swoich znajomych, by przybliżyć im tę formę sztuki oraz zachęcić do oglądania spektakli w przyszłości. “Latający uniwersytet teatru” będzie serią prezentowanych poza Teatrem wykładów, przybliżających tematy okołoteatralne szerszej grupie odbiorców – uczniom, słuchaczom uniwersytetu trzeciego wieku, czy grupom społecznym z różnych powodów odsuniętym od udziału w kulturze. “Szaniawski” planuje także spotkania o nazwie “Włącznik”, podczas których w empatyczny sposób będą poruszane problemy różnego rodzaju inności, w odniesieniu do sztuki, kultury popularnej i teatru.
W 2021 i 2022 roku Teatr zamierza przystąpić, jako instytucja towarzysząca, do projektu “Historia znikania – scenograficzna dekonstrukcja pamięci” realizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz Norwegian Theatre Academy w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wraz z partnerem norweskim i Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, Teatr zamierza przygotować serię warsztatów dotyczących śląskich miejsc pamięci oraz wymazywania z przestrzeni publicznej śladów historii ze względu na ich polityczny lub emocjonalny charakter. Instytucje zamierzają poznać przestrzenie, gdzie w przyrodzie trwale odcisnęło się piętno kulturowe.
Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu wraca z nowym sezonem – bezpiecznie, bez obaw, bez monotonii i z monodramami!