55. SEZON 2018 / 2019 – 7 O L O R Ó W

credo

dokąd zmierza teatr ?

teatr jako dziedzina sztuki

i teatr jako sposób komunikowania

?

to pytanie nie jest szczególnie rewelacyjne ani rewolucyjne

bo pada często

oficjalnie i mniej oficjalnie

przy okazji premier

albo w kontekście kolejnych branżowych sporów dyskusji i plotek

więc dokąd zmierza ten teatr ?

na pewno nie do stabilizacji

a jeżeli nie do stabilizacji

to z pewnością do zamanifestowanego niezadowolenia

czyli do buntu !

oznacza to że dzisiejszemu teatrowi potrzebne jest kolejne ojco– i matkobójstwo

!

czas po prostu podziękować niegdysiejszym buntownikom

i powitać ich w ekskluzywnym klubie nobliwych klasyków

i wymienić ich na świeżych otwartych odważnych i poszukujących

którzy nie będą czuć respektu

ani nie połakomią się na sprawdzone strategie

!

czuję to zmęczenie cioć i wujków teatralnych

i w oczekiwaniu na tych wymarzonych budowniczych

na inżynierów architektów i wizjonerów

i ich bezkompromisowe dzieła

wykonuję wyprzedzający ruch

i przemodelowuję kierunek w którym idziemy

niech jego głównymi współrzędnymi będą

czysta teatralność jako cecha

i empatia jako relacja !

czy jest to zwrot konserwatywny ?

nie wiem

ale wiem że jest to ruch awangardowy

!

dlatego proponuję potraktować sezon artystyczny jako czas pracy nad tekstem dramatycznym

który jest a nie który będzie

i który funkcjonuje a nie który staje się

ta zmiana jest istotna dla wszystkich

dla aktorów szczególnie

bo znów będą mogli jako twórcy stanąć wobec zadania budowania roli

a nie kreowania partytur

którzy będą mogli na powrót czerpać swoją energię z uprawiania teatralności

a nie z gotowości i odwagi poszerzania granic

którzy będą dla siebie i dla widzów

a nie wobec siebie i przeciw widowni

!

dlatego podnoszę postulat teatru empatycznego

w którym empatia ujawniać się będzie na wszystkich poziomach relacji międzyludzkich

!

niech postulat ten wypełni szczegółowy i szczególny program teatralny

zaplanowany na sezon artystyczny o charakterze jubileuszowym

czyli {poniżej}

seb majewski

 

Paweł Soszyński

DUCHOLOGIA POLSKA

Niestandardowa opowieść o duchach i mitach polskiej transformacji – zjawisku, które  do dziś pozostaje nieprzeniknione mimo licznych publikacji i analiz. „Transformacja” to słowo klucz i fundament rodzimej narracji lat 90. A gdyby dane nam było postawić pierwszy krok w demokrację i w kapitalizm raz jeszcze? Czy jest możliwa inna historia Polski po 1989 roku?

W DUCHOLOGII POLSKIEJ ideologia miesza się z baśnią, nauka z mitem, a wiara z magią.

Koprodukcja z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu

Reżyseria: Jakub Skrzywanek

PREMIERA W WAŁBRZYCHU: 21 WRZEŚNIA 2018 / DUŻA SCENA
PREMIERA W SOSNOWCU: 5 PAŹDZIERNIKA 2018

 

Klaudia Hartung-Wójciak
z zespołem aktorskim

DZIKI

Kolejny spektakl dormanowski to ruchowe i muzyczne horror-story dla dzieci i młodzieży w wieku 11-15 lat. Opowiada o doświadczeniu śmierci przez dziecko.

Czy  gniew i twórczość mogą być dobrymi sposobami w przepracowaniu straty rodzica? Do czego doprowadzi radykalne odrzucenie strategii radzenia sobie z traumą, które podsuwa i sugeruje świat dorosłych?

DZIKIEGO będzie można poznać w salach gimnastycznych w wybranych szkołach.

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Reżyseria: Klaudia Hartung-Wójciak

PREMIERA: 4 PAŹDZIERNIKA 2018 /  SZKOŁA

 

Daria Kubisiak
INSTYTUT GOETHEGO

Adaptacja CIERPIEŃ MŁODEGO WERTERA w inscenizacji Cezarego Tomaszewskiego to pięciu różnych Werterów i jedna kobieta, którzy zatańczą i zaśpiewają o swojej samobójczej śmierci. Twórcy pragną również przywołać postać samego Johanna Wolfganga von Goethego, największego z romantyków. Podobno kiedyś, o godzinie pierwszej w nocy zawitał do Wałbrzycha i skreślił na serwetce niewielki fragment jednego ze swoich wierszy – przyszłego 66. EPIGRAMU WENECKIEGO…

Szansa, żeby w Wałbrzychu zajrzeć do INSTYTUTU GOETHEGO już w listopadzie.

Spektakl przygotowywany z okazji Polsko-Niemieckich Dni Dramaturgii dla Młodzieży Z OGNIEM W GŁOWIE 3 (16-19 listopada 2018).

Reżyseria: Cezary Tomaszewski

Specjalne pokazy przedpremierowe:
9 listopada / g. 19.00 / Duża Scena
10 listopada / g. 19.00 / Duża Scena
11 listopada / g. 18.00 / Duża Scena

PREMIERA: 19 LISTOPADA 2018 / GODZ. 11:00 / DUŻA SCENA
Uroczyste zakończenie 
Z OGNIEM W GŁOWIE 3

POLSKO-NIEMIECKICH SPOTKAŃ Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY
19. DNI DRAMATURGII

 

 

Sibylle Berg

PO NAS CHOĆBY KOSMOS

Tekst Berg to komediowa i okrutna wizja naszej przyszłości, w której faszyzm na stałe osiedli się w Europie. Bohaterka dramatu zgłasza swój udział w misji kolonizacyjnej Marsa. Głównym warunkiem programu jest jednak zapewnienie prokreacji na obcej planecie. I tak zaczyna się futurologiczna opowieść o podróży kosmicznej, poszukiwaniu partnera, o zwykłym lęku i zagubieniu.

Co zostanie ze starcia ludzkiej empatii i bezduszności nowoczesnego społeczeństwa, czyżby PO NAS CHOĆBY KOSMOS?

Spektakl przygotowywany z okazji Polsko-Niemieckich Dni Dramaturgii dla Młodzieży Z OGNIEM W GŁOWIE 3 (16-19 listopada 2018).

Reżyseria: Paweł Świątek

PREMIERA: 16 LISTOPADA 2018 / SCENA KAMERALNA

Z OGNIEM W GŁOWIE 3
POLSKO-NIEMIECKIE SPOTKANIA Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY
19. DNI DRAMATURGII

To już trzecia edycja dialogu o teatrze dla młodzieży we współpracy ze stroną niemiecką. W tym roku składają się na nią dwie premiery spektakli (specjalnie na tę okazję wyprodukowane) trzy czytania nowych niemieckich tekstów (premierowo przełożonych na język polski) i spotkania z ich autorami w pozateatralnych przestrzeniach.

Z OGNIEM W GŁOWIE kolejny raz stanie się platformą wymiany polsko-niemieckich doświadczeń na polu teatru dla młodzieży.
WYDARZENIA: 16-19 LISTOPADA 2018 / WSZYSTKIE SCENY

 

XVI WAŁBRZYSKIE FANABERIE TEATRALNE

z podtytułem NOSTALGIA

Z greckiego NOSTALGIA od nóstos (powrót) i álogs (ból). Tegoroczna edycja FANABERII dotyczyć będzie kruchości i tymczasowości Teatru. Teatru jako miejsca skupiającego ludzi, ale też Teatru jako zjawiska artystycznego. W jubileuszowym 55. sezonie pragniemy powrócić do spektakli sprzed lat, zaprosić na powrót do nas ludzi, których z różnych powodów z nami już nie ma. Teatr generuje NOSTALGIĘ, można powiedzieć, że leży ona nie w naturze rzeczy, a w zapamiętywaniu, liczą się głównie uczucia związane z doświadczeniem przeszłości.

XVI FANABERIE będą starały się uciec od anegdot na rzecz czegoś ważniejszego. Piękno NOSTALGII bowiem ma charakter demokratyczny, nostalgiczna wrażliwość  jest w Teatrze udziałem każdego i widza i twórcy.

WYDARZENIA: GRUDZIEŃ 2018 / WSZYSTKIE SCENY

 

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
BABA-DZIWO

Rok 2019 rozpocznie premiera tekstu z okresu dwudziestolecia międzywojennego, który niezwykle mocno rezonuje z obecną sytuacją Polski i Europy. Utwór jest nie tylko satyrą polityczną na okoliczność rosnącego autorytaryzmu, ale również dramatem społecznym, w którym kwestie polityki socjalnej stają się istotnym tematem dyskusji. Pawlikowska-Jasnorzewska stworzyła literaturę ciekawą formalnie, w której mieszają się style i konwencje, oddając dynamikę czasu, w którym pisała oraz emocje, które jej towarzyszyły.

W toczącym się dyskursie na temat poważnych wydarzeń politycznych pojawi się BABA-DZIWO i skomentuje je dość farsowo.

Reżyseria: Dominika Knapik

PREMIERA: 22 LUTEGO 2019 / SCENA KAMERALNA

 

pilgrim / majewski

TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ

W wyniku inspiracji opowiadaniem oraz filmem Andrzeja Żuławskiego DIABEŁ powstanie spektakl zderzający perspektywę indywidualną i globalną ważnych wydarzeń historycznych. Co w praktyce oznaczał pierwszy dzień II rozbioru Polski i co oznaczają dla zwykłych ludzi inne ważne daty dzienne? Twórcy chcą również poszukać odpowiedzi na pytanie o fatalizm polskiej historii o to, czy naszymi dziejami rządzą siły anielskie czy szatańskie?

W marcu dowiemy się, czy od TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ?

Koprodukcja z Wrocławskim Teatrem Współczesnym

Reżyseria: Maciej Podstawny

PREMIERA: 26 KWIETNIA 2019 / DUŻA SCENA

 

 

Stanisław Wyspiański

WESELE

Najważniejsza premiera 2019 roku w Wałbrzychu ma na celu pokazać, że zespół wałbrzyskiego Teatru jest na tyle silny, że może zmierzyć się z tym tekstem. Tekstem, który powszechnie uważany jest za miernik siły zespołów teatralnych. Podjęcie tematyki WESELA jest zawsze potrzebne i niezwykle interesujące. W tekście Wyspiańskiego doskonale obija się nasza rzeczywistość. Równocześnie WESELE precyzyjnie tę rzeczywistość nazywa i weryfikuje. Jesteśmy bardzo ciekawi jak zabrzmi on w czerwcu 2019 roku, jaki obraz tego czasu nam rzuci i do jakich przemyśleń i refleksji zmusi.

WESELE będzie zwieńczeniem 55. jubileuszowego sezonu Teatru.

Reżyseria: Remigiusz Brzyk

PREMIERA: 14 CZERWCA 2019 / DUŻA SCENA

 

SPEKTAKL PLENEROWY

W przestrzeni amfiteatru powstanie spektakl, na który złożą się teksty i piosenki z klasycznego repertuaru literatury dla dzieci i młodzieży. Barwne i muzyczne widowisko, które swą tematyką będzie przyjazne dla młodych widzów, a widzów dorosłych przeniesie w świat wspomnień, powstanie w koprodukcji z Teatrem Lalki i Aktora oraz miastem Wałbrzych.

PREMIERA: CZERWIEC-LIPIEC 2019 / AMFITEATR