Z końcem 54. sezonu artystycznego – który odbywał się pod hasłem NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN? – z Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu żegnają się dyrektor artystyczny Maciej Podstawny i kierownik literacki Łukasz Zaleski.

Współpraca rozpoczęła się w sierpniu 2015 roku, wraz ze startem sezonu POWODZENIA, KOWBOJU!

W czasie trzech sezonów pod artystyczną kuratelą Macieja Podstawnego Teatr zrealizował 19 premier, z których wiele znalazło ważne miejsce w pejzażu polskiego teatru i zdobyło uznanie widzów i profesjonalistów. Spektakle takie jak ZAPOLSKA SUPERSTAR w reżyserii Anety Groszyńskiej, CYNKOWI CHŁOPCY Jakuba Skrzywanka, SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJANA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY Magdy Szpecht, Pawła Sakowicza i Wojtka Blecharza, ŁAUMA wg znanego komiksu Karola Kalinowskiego, GDYBY PINA NIE PALIŁA, TO BY ŻYŁA Cezarego Tomaszewskiego czy SIENKIEWICZ SUPERSTAR Jana Czaplińskiego i Anety Groszyńskiej – oraz inne tytuły – 55 razy pokazane zostały poza Wałbrzychem, na najważniejszych scenach.

Twórcy i zespół Teatru otrzymali wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, w tym główne nagrody na m-teatrze w Koszalinie, GRAND PRIX w sekcji PARADISO krakowskiej BOSKIEJ KOMEDII, na poznańskim Pierwszym Kontakcie, na Talii w Tarnowie, czy Kontrapunkcie w Szczecinie.

Teatr dwukrotnie wziął udział w programie Teatr Polska, a kilkanaście tytułów umieścił w Finale Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – w obecnym sezonie o nagrodę finałową walczą aż dwa spektakle, w tym adresowana do rodzin i młodych widzów ŁAUMA.

Charakterystycznym rysem dyrekcji Macieja Podstawnego, jest realizowana wraz z pedagożką Dorotą Kowalkowską i kierownikiem literackim Łukaszem Zaleskim misja edukacyjna, która w realny sposób zmieniła oblicze Teatru. Przy „Szaniawskim” działa sześć grup teatralnych gromadzących tygodniowo blisko 100 osób, a  spektakle partycypacyjne zdobywają uznanie mediów ogólnopolskich i widzów lokalnych. Oprócz spektakli z udziałem aktorów amatorów, Teatr zaangażował się w wielkie wydarzenia o charakterze demokratycznym, takie jak dwie edycje PORUSZYCIELI WAŁBRZYCH – czyli tanecznego programu pod kuratelą Pawła Sakowicza i Doroty Kowalkowskiej – kontynuował Teatralną [de]Konstrukcję pod nazwą TleN, zaprosił do przestrzeni teatru DKF „Smejlis et Cetera”, zorganizował międzynarodowe Z OGNIEM W GŁOWIE i wyjątkową WCZUJ SIĘ ↔ PRACOWNIĘ EMPATII. Udało się również obronić – mimo braku ministerialnych dotacji – festiwal FANABERIE.

Trzykrotnie projekty „Szaniawskiego” uzyskały dofinansowanie w Konkursie im. Jana Dormana, organizowanym przez Instytut Teatralny, dzięki czemu powstały dwa nowatorskie spektakle grane kilkadziesiąt razy w szkołach regionu – TUTAJ JEST WSZYSTKO w reżyserii Magdy Miklasz i KIEDY MÓJ TATA ZAMIENIŁ SIĘ W KRZAK Jakuba Skrzywanka. Trzeci spektakl dormanowski – DZIKUS w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak i choreografii Cezarego Tomaszewskiego – będzie miał premierę jesienią.

Trzy ostatnie sezony Teatru Dramatycznego były próbą teatru demokratycznego, obecnego zarówno na najważniejszych polskich festiwalach jak i w sercach wałbrzyskich widzów. „Szaniawski” pozostał sceną debiutów i młodych twórców, teatrem tematów, nowoczesnym domem kultury i platformą do wielopokoleniowej dyskusji.

Dyrektor artystyczny i kierownik literacki pragną podziękować zespołowi, twórcom, widzom i wszystkim gościom za trzy udane sezony.

TEATR WAŁBRZYCH TRZY SEZONY