KOKAINA I SPRAWIEDLIWOŚĆ DLA WSZYSTKICH

PREMIERA:

Premiera kaliska:
10 czerwca 2017

Premiera wałbrzyska:
16 czerwca 2017

Spektakl trwa 80 minut
bez przerwy

Tekst: Żelisław Żelisławski
Reżyseria: Szymon Kaczmarek
Scenografia i kostiumy: Kaja Migdałek
Zdjęcia: Bartek Warzecha

OBSADA:
Karolina Krawiec, Irena Sierakowska, Michał Kosela, Rafał Kosowski, Zbigniew Antoniewicz [TBK], Marcin Trzęsowski [TBK], Michał Wierzbicki [TBK]

Spektakl realizowany jest w koprodukcji z Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
Premiera kaliska: 10 czerwca 2017

Premiera wałbrzyska: 16 czerwca  2017

NA PODSTAWIE:

Richard Davenport-Hines – Odurzeni. Historia narkotyków 1500-2000

Johann Hari – Chasing The Scream. The First and Last Days of the War on Drugs

Luca Rastello – Przemytnik doskonały. Jak transportować tony kokainy i żyć szczęśliwie

Roberto Saviano – Zero Zero Zero. Jak kokaina rządzi światem

Maciej Stasiński – Kronika zapowiedzianej śmierci

Tom Wainwright – Narkonomia

oraz

How To Make Money Selling Drugs, reż. Matthew Cooke

The House I Live In, reż. Eugene Jarecki

 

Dlaczego robimy spektakl o kokainie?

Ponieważ to temat, który niepokoi, daje do myślenia.

Lubimy dawać widzom Teatru Dramatycznego do myślenia.

Chcemy Państwa czasem odrobinę zaniepokoić.

Bo pomyślmy – jeden zainwestowany w produkcję kokainy dolar przynosi 1000 dolarów zysku.

Handel tą substancją to wolny rynek w najczystszej postaci, pozbawiony regulacji, ograniczony wyłącznie finezją i okrucieństwem pozostających na nim graczy.

Gdyby w jednej chwili usunąć z globalnej gospodarki wszystkie związane z narkobiznesem pieniądze, upadłyby całe kraje, zniknęłoby kilkanaście procent światowych zasobów gotówki.

Rodzi się zatem pytanie: jak to możliwe, że kokaina to tak opłacalny produkt?

Jest to możliwe, bo rolnik w Kolumbii czy Chile pracuje za grosze. Albo za nic. Beneficjentami złotego biznesu są przetwórcy, pośrednicy, kolejni pośrednicy, handlarze.

Zupełnie jak z kawą, bananami, ryżem i chińskimi zabawkami.

 

Jeśli na rynku znajduje się egzotyczny produkt z odległego kraju i wcale nie kosztuje wiele, można podejrzewać, że gdzieś komuś nie zapłacono. Zakup czegokolwiek w przydomowym sklepiku – choć często sobie tego nie uświadamiamy – stawia nas za każdym razem przed doniosłym wyborem etycznym.

Teatr Dramatyczny chce dać do myślenia.

 

Nie co dzień rozmawiamy o globalnej odpowiedzialności każdego z nas, o uczciwym handlu („fair trade”) i o niewidzialnej sieci połączeń między nami a każdym rolnikiem w odległej części globu, każdym nieletnim zatrudnionym na plantacji kawy czy w odległej kopalni.

Zatem „Kokaina i sprawiedliwość dla wszystkich”.

Oczywiście – znacznie łatwiej natknąć się na kokainę, niż znaleźć sprawiedliwość.

Kokaina jest nie tylko na sobotniej imprezie i w ulubionym serialu.

Jest w organizmach kierowców ciężarówek, pilotów, we krwi architekta, lekarza i dziewczyny z perfumerii, których spotykamy.

W dostawie bananów do marketu za rogiem.

Jest nawet na banknocie, za który kupujemy banany.

Zapraszamy na fascynującą i niepokojącą podróż kokainowym szlakiem.

Od uprawy i techniki produkcji na zboczach Andów, poprzez zagmatwane, transoceaniczne drogi dystrybucji, aż do wyniszczającej wojny pomiędzy kartelami, policją i wojskiem, która rozpoczęła się za biurkiem w Białym Domu, a pochłania dziesiątki tysięcy cywilnych ofiar rocznie.

Gdyby narkotyki, które każdy w miarę zamożny obywatel Zachodu może bez większego problemu nabyć, sprzedawane były w sklepach, w jednym momencie upadły ogromne przestępcze imperia a na olbrzymich terytoriach globu pojawiłaby się szansa na pokój.

W sezonie NO PROBLEM! zapraszamy na sensacyjny spektakl o wolnym rynku i uczciwym handlu, globalnej gospodarce i paradoksach, które pozwalają nam utrzymać czyste sumienie i dobre samopoczucie, a przestępcom zarabiać miliony.

 

* Szymon Kaczmarek jest absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Pracował jako asystent Krystiana Lupy i Pawła Miśkiewicza. Do tej pory realizował spektakle w m.in. Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Narodowym Teatrze Starym w Krakowie, Teatrze Polskim w Poznaniu, Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Teatrze IMKA w Warszawie. Gościnnie grał w przedstawieniu „Factory 2” Krystiana Lupy.

W Teatrze Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu zrealizował czytanie „Nie jest nam tak źle, ani nie jest to takie straszne” wg tekstów R. Garcii podczas 16. Dni Dramaturgii.

 

Zadanie współfinansowane ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego.

Komentarze widzów:

  • Ile twa ten spektakl ? i od jakiego roku zycia jest ?

  • 1.5 godz. Niesamowita sztuka,godna polecenia dla każdego….

  • dobra sztuka o ważnych sprawach

  • Bardzo nie lubię w teatrze publicystyki. Tutaj dzięki atrakcyjnej formie wizualnej ważne, drastyczne tematy jak handel kokainą, przemyt, bieda,wyzysk, handel fair trade dają do myślenia, bo przecież każdego z nas na jakimś poziomie to dotyczy. Nasi aktorzy jak zawsze w dużej formie, zwłaszcza brawurowy Rafał Kosowski jako Elvis i Karolina Krawiec jako Królewna Śnieżka narkotykowego świata . Towarzyszą Im świetni koledzy z Kalisza.
    Brawa także dla autorki funkcjonalnej i wielofunkcyjnej scenografii.

  • Czy poza grą aktorską jest w tej sztuce coś wartościowego? Szokująca brutalność i stereotypy: że za zbieranie liści koki płacą dniówkę jak chińczykom – miskę ryżu dziennie, że ksiądz skorumnpowany, że chłop głupi – stawia na równi kokainę i kofeinę, że strażnik w służbie koce bez serca… pewnie coś wartościowego by się w tej sztuce znalazło ale brutalność: scena zaiązanej i duszenia brawurowo zresztą, jak na mój gust zagrana, monolog bezdusznego strażnika, zakrwawione wogi wystające z bagażnika samochodu, strzały – morderstwo …. hm… tylko po co? Co daje Szaniawski co myślenia? Nad czym się tu zastanawiać? Nie kupować rzeczy z Chin? Opakowań z plastiku? A może przyznać że poziom tej sztuki jest niski i zrobić sztukę która zamiast na gwałcie faktycznie skupia się na rozwiązaniach? Ogląda się jak krwawe wycinki z filmów – dużo emocji a’la Patryk Vega…

  • Czy poza grą aktorską jest w tej sztuce coś wartościowego?
    Bo Aktorzy Wałbrzyscy to jakość sama w sobie w każdym spektaklu !!!!!!

Dodaj swój komentarz:
IMIĘ
E-MAIL

Z powodu ochrony przed spamem Twój komentarz zostanie wyświetlony po akceptacji przez administratora strony.