Zadanie REMONT I PRZEBUDOWA WIDOWNI DUŻEJ SCENY WRAZ Z BALKONEM TEATRU DRAMATYCZNEGO W WAŁBRZYCHU
pozwoli przystosować Teatr (choć w I etapie tylko balkon!) do współczesnych standardów, wymogów artystycznych i technicznych oraz należytego poziomu pod względem sprawności i efektywności funkcjonowania instytucji. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że realizacja zadania przyczyni się do zaspokojenia ambicji, które pomimo upływu 56 lat od daty powstania Teatru w 1964 roku – należały wciąż do nadmiernie wygórowanych i nienależnych.
Ze względu na ograniczone środki finansowe w latach 2007 – 2011 podczas realizacji zadania „Modernizacja Teatru […]”, zrezygnowano z wykonania przebudowy widowni i balkonu instytucji, co – po upływie niemal dekady od zakończenia zadania – okazuje się konieczne, w związku z nieuchronnością dostosowania przestrzeni widowni i balkonu do wymogów i obowiązujących przepisów bezpieczeństwa oraz p.poż., szczególnie w zakresie użytych materiałów oraz przebudowy dróg ewakuacyjnych, a także ze względu na poczucie spokoju, standard przebywania i komfort Widzów Teatru. Nie bez znaczenia są również potrzeby inscenizacyjne i usprawnienie pracy montażystów sceny, pracowników obsługi techniczno-administracyjnej itp.
Inwestycja korzystająca z przyznanych środków finansowych Ministra Kultury w programie „Infrastruktura Kultury” oraz udziału własnego z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest zaledwie I ETAPEM całego zadania inwestycyjnego, choć nader ważnym i koniecznym. Polega na kompletnym przeobrażeniu obecnego stanu technicznego PRZESTRZENI WIDOWNI BALKONU.
Remont i przebudowa obejmuje następujący zakres:
– demontaż starej podłogi, wykładziny i konstrukcji nośnej oraz oświetlenia przeszkodowego na balkonie,
– demontaż foteli wraz z ich mocowaniami,
– wykonanie i montaż nowej konstrukcji nośnej podłogi wraz z mocowaniami rzędowymi foteli balkonu,
– wykonanie dodatkowego wyjścia ewakuacyjnego na balkonie,
– zakup i montaż nowego oświetlenia przeszkodowego i ewakuacyjnego,
– zakup i montaż foteli teatralnych,
– wykonanie przebudowy kabiny akustycznej wraz z instalacjami technicznymi oraz kabiny elektrycznej, prace instalacyjne, malarskie, wyposażenie kabin malowanie, roboty wykończeniowe…
Na kolejne lata pozostałyby prace, czyli: REMONT I PRZEBUDOWA WIDOWNI DUŻEJ SCENY, który zakłada kompletną metamorfozę tej przestarzałej przestrzeni poprzez:
– demontaż starej podłogi Dużej Sceny (zmurszałe klepki parkietowe i wykładzina dywanowa),
– demontaż dotychczasowej konstrukcji nośnej podłogi i oświetlenia przeszkodowego,
– wykonanie i montaż nowej podłogi, wykładziny wraz z konstrukcją nośną,
– zwiększenie nachylenia widowni,
– wykonanie nowych mocowań rzędowych foteli,
– zakup i montaż nowego kompletnego oświetlenia przeszkodowego i ewakuacyjnego widowni,
– zakup i montaż foteli teatralnych, malowanie, roboty wykończeniowe,
– wykonanie widowni amfiteatralnej [konstrukcja aluminiowa szybkiego montażu i demontażu, tzw. nakładkowa, dedykowana i wkomponowana w istniejącą przestrzeń widowni].
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”
DOTACJE W ROKU 2019
-
- „Zakup wyposażenia akustyczno-projekcyjnego WŁĄCZ NOWE MOŻLIWOŚCI – rozszerzenie”
-
- SPEKTAKL „DZIKI” w ramach KONKURSU IM. JANA DORMANA
-
- Zakup wyposażenia akustyczno-projekcyjnego Sceny Kameralnej
„WŁĄCZ NOWE MOŻLIWOŚCI”
- Zakup wyposażenia akustyczno-projekcyjnego Sceny Kameralnej
-
- Z OGNIEM W GŁOWIE 3. Polsko-niemieckie spotkania z teatrem dla młodzieży
16-19 listopada 2018
- Z OGNIEM W GŁOWIE 3. Polsko-niemieckie spotkania z teatrem dla młodzieży
-
- CZYTAMY NA GŁOS. Najlepsza literatura w Szaniawskim
-
- Realizacja Jubileuszowych XV Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych. URATOWANI
Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu tradycyjnie późną jesienią zaprasza na festiwal teatralny, podczas którego Widzowie z całego Regionu mogą zobaczyć przedstawienia docenione w Polsce i na świecie, młodzieńczą energię studentów szkół teatralnych i młodych artystów, wielkie gwiazdy i teatry niezależne, a także wydarzenia o charakterze muzycznym.
XV Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne, zrealizowane w dniach 1 – 6 grudnia 2017.
Ocalone od niebytu w ostatniej chwili wydarzenie otrzymało swoją szansę od Marszałka Województwa Dolnośląskiego, który postanowił wesprzeć wałbrzyski festiwal finansowo.
Stąd nazwa tegorocznej edycji URATOWANI.
Program został ułożony tak, by być jak najbardziej różnorodnym, nie ograniczonym do jednej formy, przekraczającym granice gatunkowe.
Na otwarcie wydarzenia podwójna premiera organizatora:
„LORD JIM. ĆWICZENIA Z CZYTANIA POWIEŚCI JOSEPHA CONRADA” Sebastiana Majewskiego
w reżyserii Macieja Podstawnego (koprodukcja z Teatrem Współczesnym w Szczecinie) oraz zrealizowany m.in. przez Dorotę Kowalkowską, Dorotę Ogrodzką, Sebastiana Świądra i mieszkańców Wałbrzycha w każdym wieku finał projektu „WCZUJ SIĘ↔PRACOWNIA EMPATII”.
Dofinansowanie: Budżet Samorządu Województwa Dolnośląskiego – 70 000,00 złPonadto w Repertuarze FANABERII:
– czytanie ŻYCIE JEST BAJKĄ reż. D. Kopiec
– spektakl studentów Wydziału Teatru Tańca AST POLONEZ ALLA POLACCA… reż. S. Majewski
– WYSOKIE NAPIĘCIE reż. Z. Stryj (z Teatru Nowego w Zabrzu)
– monodram Macieja Litkowskiego KALIFORNIA.NIEŚMIERTELNI reż. Sz. Kaczmarek (z Teatru Współczesnego w Szczecinie)
– MYŚLI NOWOCZESNEGO POLAKA… reż. G. Laszuk (z Teatru Polskiego w Poznaniu)
– DELFIN, KTÓRY MNIE KOCHAŁ reż. M. Szpecht
– 90 reż. D. Anfelli (z Ensamble Teatrale 22 Grandi z Werony)
– WYSOCKI. POWRÓT DO ZSRR reż. P. Sieklucki (z Teatru Nowego Proxima w Krakowie)
– koncert JANUSZA RADKA kameralnie- CONRAD/SZANIAWSKI.
Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu
-
- KIEDY MÓJ TATA ZMIENIŁ SIĘ W KRZAK / KONKURS IM. JANA DORMANA
-
- WCZUJ SIĘ. PRACOWNIA EMPATII.
-
- PORUSZYCIELE2WAŁBRZYCH
- Realizacja projektu edukacji tanecznej dla młodzieży PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH
w ramach programu MYŚL W RUCHU 2016 organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca
Czas trwania projektu: czerwiec – październik 2016 rok.
Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 43 427,50 PLN. Pionierski w skali miasta projekt z udziałem wałbrzyskiej młodzieży prowadzony przez tancerzy i choreografów z Wałbrzycha i całej Polski.
Poruszyciele#Wałbrzych to wielkie przedsięwzięcie edukacyjno-artystyczno-społeczne, które zakończy się stworzeniem finałowej instalacji tanecznej.
Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Myśl w ruchu 2016. - Realizacja projektu edukacyjnego BĄDŹ EDU! ROZSZERZENIE TEATRU 2016 w ramach programu KULTURA DOSTĘPNA
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 14 000 PLN,
współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w kwocie: 21 371 PLN
- Realizacja projektu „Z OGNIEM W GŁOWIE 2 – SPOTKANIA Z NIEMIECKĄ DRAMATURGIĄ DLA MŁODZIEŻY” w ramach 17. Dni Dramaturgii odbywających się w dniach: 18-22 października 2016Dofinansowanie: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej – 80 000 zł
-
- realizacja spektaklu „BALLADYNA kwiaty ciebie nie obronią” Słowackiego w reż. Wojciecha Farugi /premiera: 27 lutego 2015 r. / wraz z edukacyjno-performerskimi działaniami dla młodzieży i nauczycieli poprzedzającymi spektakl – prowadzonymi przez wykwalifikowanych pedagogów. Wniosek złożony w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z okazji przypadającego w 2015 r. jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce – dofinansowanie w wys. 80.000 zł
- realizacja 13. Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych – od przeszło dekady jednego z najważniejszych na Dolnym Śląsku przeglądu wyselekcjonowanych spektakli poprzedniego sezonu z całej Polski.
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości: 50.000 zł
Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w wysokości: 53.711 zł
13. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – STRASZNY TEATR 20 – 26 XI 2015
Tematem tegorocznej edycji Wałbrzyskich Fanaberii Teatralnych będzie strach. Czego się boi człowiek u progu XXI wieku? Przerażają nas horrory i trupy chowające się w szafie a może bardziej postępująca cywilizacja? Czy strach może być atrakcyjny?
W programie spektakle nagradzane na najważniejszych polskich festiwalach, koncert, performance psychoromantyczny i wielkie gwiazdy w postaci Joanny Szczepkowskiej i Jadwigi Jankowskiej-Cieślak. - realizacja zadania: „Cyfrowa Monografia Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu” w ramach programu „Promesa 2015. 250-lecie teatru publicznego w Polsce”. CYFROWA MONOGRAFIA TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. J. SZANIAWSKIEGO – W ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Promesa 2015. 250-lecie teatru publicznego w Polsce”, stanowić będzie elektroniczny i ogólnodostępny zapis półwiecznej historii „Szaniawskiego”.
W minionym półroczu podjęto pierwsze rozmowy z autorami i grafikiem opracowującym elektroniczne wydawnictwo. Zakończenie zadania przewidziane zostało na koniec listopada 2015 r.
Realizacja zadania: „Cyfrowa Monografia Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu”
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości: 22 480 zł
Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w wysokości: 9 520 zł
- Zadanie „Teatralna [de]KONSTRUKCJA VII plus”:
dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (25 000 zł)
współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego (21 000 zł)
„Teatralna [de]KONSTRUKCJA VII plus” to cykl działań edukacyjnych, realizowanych przez wałbrzyski Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego we współpracy z Zespołem Szkół nr 1 w Wałbrzychu. Projekt skierowany jest do młodzieży oraz nauczycieli i ma na celu zwiększenie ich kompetencji kulturalnych, poprzez zapoznanie uczestników z procesem kompleksowego powstawania dzieła teatralnego.
W pierwszej fazie wielomiesięcznego programu, uczniowie i pedagodzy uczestniczą w licznych warsztatach, obejmujących poznawanie teorii teatru, działania aktorskie, świadome i krytyczne oglądanie spektakli, spotkania z artystami. W fazie drugiej, obie grupy, wspierane przez zawodowych realizatorów i pedagogów teatru, tworzą własne wypowiedzi teatralne, w oparciu o tytułową [de]KONSTRUKCJĘ spektaklu „Męczennicy” w reż. Anny Augustynowicz. Finałowe: szkic sceniczny (w wykonaniu uczniów) i akcja performerska (z udziałem nauczycieli) zostaną zaprezentowane w listopadzie 2015 roku w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu i innej wybranej przestrzeni publicznej. - KONKURS IM. JANA DORMANA – Realizacja spektaklu „Tutaj jest wszystko” w reż. Magdaleny Miklasz, adaptacja – Amadeusz Nosal, na podstawie powieści dla dzieci i młodzieży „Książka wszystkich rzeczy” Guusa Kuijera, laureata prestiżowej Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).
Wniosek złożony w pierwszej edycji Konkursu im. Jana Dormana zorganizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Tematem konkursu był plan produkcji i eksploatacji spektaklu dla dzieci i/lub młodzieży, który będzie prezentowany w placówkach oświatowych wraz z towarzyszącymi mu działaniami edukacyjnymi. Premiera spektaklu: 15 grudnia 2015 roku. Do lata 2016 roku odbędzie się 30 prezentacji spektaklu w szkołach regionu.
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu otrzymał najwyższą ze wszystkich liczbę punktów oraz dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 84 040 zł. - Teatralna [de]KONTRUKCJA VI
- 12. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne
-
WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW 50. sezon Teatru Dramatycznego
Cykl działań artystycznych, związanych z jubileuszowym, 50. sezonem artystycznym Teatru w Wałbrzychu. Na zadanie składa się sekwencja zdarzeń, którą rozpocznie opracowanie dramaturgiczne unikatowych materiałów, znanych jako „Pamiętniki Wałbrzyszan” ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Wałbrzychu. Przygotowane przez kilku wybitnych dramaturgów teksty zostaną skierowane do realizacji: wybrany jeden w formie spektaklu (prapremiera 15 listopada 2013r. i 8 pokazów popremierowych), a pozostałe jako szkice sceniczne dorocznych dni dramaturgii w drugiej połowie września 2013r. (4 szkice , 8 pokazów), zrealizują zaproszeni przez Teatr studenci reżyserii krakowskiej PWST. Okres pomiędzy tymi zdarzeniami artystycznymi wypełnią działania popularyzatorskie z udziałem twórców projektów, w oparciu o wypracowaną w toku realizacji zadania dokumentację.
Celem zadania „WAŁBRZYCH: ŻADNYCH HEROSÓW 50. sezon Teatru Dramatycznego” jest stworzenie autorskiej i wieloaspektowej próby spojrzenia na historię Wałbrzycha w ostatnich 50 latach (w okresie powstania i działania Teatru Dramatycznego), widzianą oczami mieszkańców miasta na podstawie wywiadów i materiałów źródłowych (pamiętników, wspomnień, reportaży). Po raz pierwszy podjęta zostanie próba zdefiniowania przemian społecznych, politycznych, kulturowych miasta, która poprzez jednostkowe wspomnienia i doświadczenia może stać się nie tylko miejską historią, ale również opowieścią zarówno o historii PRL, polskich przemianach po 1989 roku, czy nawet o przemianach obyczajowych ostatnich 50 lat. Historią zwykłych ludzi, nie ŻADNYCH HEROSÓW. Miejscami dramatyczną, ale również sentymentalną lub zabawną. Jubileuszowy projekt Teatru, ma szansę pokazać jego ważną społeczną funkcję w dziejach miasta Teatr i jego losy są zwierciadłem wałbrzyskiej historii, odbijają los mieszkańców miasta, stając się ważnym dla nich miejscem, gdzie odnajdują lokalne historie, splecione z ich osobistymi losami i historią Polski. Dzięki realizacji zadania, Teatr będzie mógł mówić o mieście ustami jego mieszkańców i widzieć historię ich oczami. Tym samym stać się miejskim medium, które skupia w sobie wszystkie aspekty miejskiej historii.
-
XI WAŁBRZYSKIE FANABERIE TEATRALNE (22-28 listopada 2013 r.)
Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne to JEDYNY FESTIWAL TEATRALNY W WAŁBRZYCHU, stanowi więc jedyną szansę na spotkanie z wyselekcjonowanymi spektaklami przygotowanymi przez inne sceny w Polsce. W listopadzie 2013 roku podczas JEDENASTEJ EDYCJI FESTIWALU, przez kolejnych 7 dni około 70 aktorów z 9 zespołów teatralnych zaprezentuje dla ok. 1200 widzów 9 wyjątkowych projektów artystycznych, wyróżniających się pod względem formy, treści, poszukiwań i artystycznych wyborów.
XI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne przebiegać będą pod hasłem: TEATR REPORTAŻU. Tym samym planujemy powołać na kilka dni pierwszy w Polsce festiwal teatralny, poświęcony szeroko rozumianej literaturze faktu: biografiom, autobiografiom, reportażowi, fabularyzowanym dokumentom, archiwom (urzędowym i etnograficznym) oraz zjawiskom społecznym, które dzięki udramatyzowaniu lub zabiegom maskującym dramatyzowanie stały się tematem dla współczesnego teatru . Tak pomyślany program podstawowy uzupełni nurt dodatkowy, m.in. o ważne pozycje repertuarowe teatru lat minionych, które zachowały się w zapisach archiwalnych teatru polskiego. Potrzeba stworzenia takiej oferty programowej wynika z obserwowanej przez nas nowej tendencji w polskim teatrze: gwałtownie rosnącej liczbie scenicznych realizacji, opartych o ten rodzaj literatury, której poddał się sie także nasz Teatr.
-
ŚWIATŁO NA PLACE – ZAKUP OŚWIETLENIA DO REALIZACJI SPEKTAKLI PLENEROWYCH
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu informuje, że w dniu 10 grudnia 2013 roku zakończył realizację zadania pn. „ŚWIATŁO NA PLACE – zakup oświetlenia do realizacji spektakli plenerowych” w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rozwój infrastruktury kultury. Zadanie „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. W ramach zadania zrealizowany został zakup wyposażenia dla pracowni oświetleniowej do działań plenerowych i dla otwartej przestrzeni amfiteatru. Teatr zakupił:reflektory o mocy 1000 W z osprzętem, reflektory 2000 W z osprzętem, reflektory profilowe 50 stopni z osprzętem, komputerowy pulpit sterowania światłem scenicznym z monitorem i aluminiową wolnostojącą rampę do wieszania reflektorów. Posiadanie wymienionego wyposażenia oświetleniowego, a także profesjonalnego nagłośnienia zakupionego w ubiegłym roku, również w efekcie realizacji programu MKiDN, umożliwi Teatrowi niezależną i samodzielną realizację profesjonalnych projektów plenerowych. Pozwoli rozszerzyć ofertę kulturalną, edukacyjną i artystyczną, wzbogaci możliwości pracy realizatorów współpracujących z Teatrem. Budowanie projektów plenerowych o charakterze otwartym, stworzy Teatrowi niepowtarzalną szansę uczynienia kolejnego kroku w kierunku stałych odbiorców tych działań,,także pozwoli zainteresować nimi rzadziej korzystającego z oferty artystycznej lub zupełnie przypadkowego widza. Doposażenie teatralnej pracowni oświetleniowo – akustycznej w wymieniony sprzęt, pozwoli oswajać na cele teatralne różne, często z pozoru surowe i niegościnne przestrzenie miejskich placów, budynków poprzemysłowych, boisk, nieczynnych dworców. Pozwoli realizować nowe projekty sceniczne w miejskim amfiteatrze, usytuowanym przy placu Teatralnym oraz na wielu innych placach miejskich: Magistrackim, Kościelnym…
-
Teatralna [de]KONSTRUKCJA V
Zadanie „Teatralna [de]KONSTRUKCJA V” to wielomiesięczny i dwuetapowy cykl działań edukacyjnych, realizowanych na mocy porozumienia z wybraną szkołą, mający na celu stworzenie spektaklu teatralnego. Uczestnicy projektu podczas cyklu działań zapoznają się z technologicznym i artystycznym aspektem tworzenia spektaklu. W pierwszej fazie zadania odbiorcy uczą się świadomego i krytycznego oglądania spektakli oraz poznają podstawy sztuki aktorskiej, natomiast w fazie drugiej, wspierani przez zawodowych realizatorów realizują własne przedstawienie w oparciu o tytułową „dekonstrukcję” jednego ze spektakli, przeprowadzoną przez jego twórców. Młodzież będzie aktywnie uczestniczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opracowanie promocji, po udział w przedstawieniu, a poznając tajniki warsztatu teatralnego poznaje nie tylko umiejętność przygotowania i odczytywania tekstu kultury, ale również nauczy się organizować go i promować.
-
Zakup wyposażenia do realizacji spektakli plenerowych
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu informuje, że w dniu 20 grudnia 2012 roku zakończył realizację zadania pn. „TEATR NA PLACACH – ZAKUP WYPOSAŻENIA DO REALIZACJI SPEKTAKLI PLENEROWYCH” w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rozwój infrastruktury kultury. Zadanie „Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. W ramach zadania zrealizowany został zakup przenośnego systemu nagłośnienia do działań plenerowych i dla otwartej przestrzeni amfiteatru. Teatr zakupił : kolumny frontowe, kolumny basowe, mikrofony wokalowe nagłowne (mikroporty), dystrybutory antenowe, zasilacz, odbiorniki antenowe, nadajniki „bodypack”, anteny, kable antenowe krótkie, kable antenowe długie, obudowa transportowa do mikroportów, okablowanie sterownicze i energetyczne, główki do nadajnika HT 4500, monitory odsłuchowe, cyfrowy stół mikserski, obudowę transportową do stołu mikserskiego, ekrany do projekcji. Posiadanie wymienionego sprzętu, a być może w niedalekiej przyszłości także profesjonalnego oświetlenia, umożliwi Teatrowi niezależną i samodzielną realizację profesjonalnych projektów plenerowych. Pozwoli rozszerzyć ofertę kulturalną, edukacyjną i artystyczną, wzbogaci możliwości pracy realizatorów współpracujących z Teatrem. Budowanie projektów plenerowych o charakterze otwartym, stworzy Teatrowi niepowtarzalną szansę uczynienia kolejnego kroku w kierunku stałych odbiorców tych działań, ,także pozwoli zainteresować nimi rzadziej korzystającego z oferty artystycznej lub zupełnie przypadkowego widza. Doposażenie teatralnej pracowni oświetleniowo – akustycznej w wymieniony sprzęt, pozwoli oswajać na cele teatralne różne, często z pozoru surowe i niegościnne przestrzenie miejskich placów, budynków poprzemysłowych, boisk, nieczynnych dworców. Pozwoli realizować nowe projekty sceniczne w miejskim amfiteatrze, usytuowanym przy placu Teatralnym oraz na wielu innych placach miejskich: Magistrackim, Kościelnym…
-
Teatralna [de]KONSTRUKCJA IV
„Teatralna [de]KONSTRUKCJA IV” to dwuetapowy cykl działań edukacyjnych, realizowanych wspólnie z jedną z wałbrzyskich szkół i poświęconych procesowi tworzenia spektaklu teatralnego. Uczestnicy zapoznają się z tym procesem zarówno w aspekcie technologicznym, jak i artystycznym. W pierwszej fazie zadania uczyć się będą świadomego i krytycznego oglądania spektakli oraz poznają podstawy sztuki aktorskiej, natomiast w fazie drugiej – wspierani przez zawodowych realizatorów – zrealizują własne przedstawienie w oparciu o tytułową „[de]konstrukcję” jednego ze spektakli repertuarowych, przeprowadzoną przez jego twórców. Młodzież będzie aktywnie uczestniczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opracowanie promocji, projektowanie i realizację scenografii, po udział w przedstawieniu, poznając tajniki warsztatu teatralnego.
-
X Jubileuszowe Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (15 – 24 listopada 2012r.)
„Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne” to JEDYNY FESTIWAL TEATRALNY W WAŁBRZYCHU, a co za tym idzie – jedyna szansa na spotkanie ze spektaklami przygotowanymi przez inne sceny w Polsce. Stanowi on bardzo poważny wkład w zwiększenie dostępu do kultury dla mieszkańców miasta i okolic.Dzięki FANABERIOM wielbiciele Melpomeny mogą obejrzeć spektakle proponowane przez inne ośrodki teatralne, zapoznać się z trendami panującymi w sztuce i włączyć się w nurt wielkomiejskiego życia kulturalnego. Rozbudzona poprzez „FANABERIE” potrzeba dyskusji o teatrze i chęć poznawania różnorodnych zjawisk sprawia, że – odpowiadając na oczekiwania publiczności – co roku proponujemy odmienny motyw przewodni festiwalowego repertuaru. W poprzednich edycjach prezentowaliśmy spektakle „najlepsze”, „najnowsze”, przedstawienia debiutantów, spektakle alternatywne, bohaterem ostatnich Fanaberii był Aktor.
Podstawowym wyróżnikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różnorodność prezentowanych zjawisk artystycznych: od monodramu po spektakl wieloobsadowy; od tradycyjnego przedstawienia na scenie pudełkowej po ogrywanie przestrzeni pozateatralnej, od spektakli wykonaniu utalentowanych, intrygujących debiutantów po finezyjne popisy mistrzów teatru… Repertuar każdego roku kształtowany jest bardzo starannie, z uwzględnieniem linii repertuarowej Teatru Dramatycznego i oczekiwań publiczności. W minionych dziewięciu sezonach wałbrzyscy widzowie podczas listopadowego festiwalu otrzymywali dużą dawkę współczesnego teatru, głównie polskiego, ale pojawiały się także spektakle zagraniczne: z Niemiec, Czech a nawet Meksyku. Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne nie tylko wzbogacają ofertę artystyczną Teatru i miasta, stanowią – nade wszystko – szczególna platformę wymiany myśli i doświadczeń. Są spotkaniem ludzi i zespołów, twórców i publiczności. Dzięki działalności Klubu Festiwalowego widzowie i artyści mają możliwość rozmowy. Moderowane dyskusje często przekształcają się w bardzo twórcze spory o istotę sztuki.
-
Zakup systemów mebli do podręcznego magazynu kostiumów i zaplecza technicznego, systemów multimedialnych i nagłośnieniowego dla Sali 3A i Otwartej sceny we foyer
Zadanie NIE TYLKO SCENA – TEATR FUNKCJONALNY I NOWOCZESNY realizowane w ramach Programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Infrastruktura Kultury – dało Teatrowi możliwość wyposażenia w profesjonalne systemy meblowe pomieszczenia podręcznego magazynu kostiumów (użytkowanego przez garderobiane Teatru), zaplecza technicznego (będącego miejscem pracy zespołu technicznego) oraz obu kabin, akustycznej i oświetleniowej, obsługujących dużą scenę teatru. Działanie to podniosło w znacznym stopniu estetykę wymienionych miejsc i przyczynia się także do wzrostu komfortu pracy zatrudnionych tam osób. Stwarza warunki do sprawnej i efektywnej pracy.
Zakup systemów multimedialnych zarówno stacjonarnego jak i mobilnego wspieranych przez nowy i niezwykle funkcjonalny system nagłośnieniowy, pozwoli stworzyć (dla Sali 3A i „Otwartej sceny” na foyer) nowoczesne miejsca do pracy dla realizatorów teatralnych, aktorów, teatralnych techników i instruktorów teatralnych pracujących z młodzieżą.
Wykorzystanie w Teatrze najnowszych technologii zdecydowanie podwyższy jakość przygotowywanych spektakli, poprawi standard odbioru i wpłynie na wzbogacenie oferty kulturalnej skierowanej do widza.
-
Teatralna [de]KONSTRUKCJA III
„Teatralna [de]KONSTRUKCJA III” – obejmuje dwuetapowy cykl interaktywnych działań edukacyjnych, realizowanych wspólnie ze szkołą [na mocy porozumienia], poświęconych procesowi tworzenia spektaklu teatralnego, w którym uczestnicy zapoznają się z procesem tworzenia dzieła teatralnego zarówno w aspekcie technologicznym, jak i artystycznym. W pierwszej fazie zadania uczyć się będą świadomego i krytycznego oglądania spektakli oraz poznają podstawy sztuki aktorskiej, natomiast w fazie drugiej – wspierani przez zawodowych realizatorów: reżysera, scenografa, choreografa… – zrealizują własne przedstawienie w oparciu o tytułową „[de]konstrukcję” jednego ze spektakli repertuarowych, przeprowadzoną przez jego twórców. „TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA III” jest przeznaczona dla wszystkich uczniów wybranej szkoły, a jej pierwsza część ma wyłonić szczególnie zainteresowanych teatrem, którzy gotowi są spróbować swoich sił na scenie i przy realizacji technicznej spektaklu. Młodzież będzie aktywnie uczestniczyć w pracy nad każdym etapem pokazu: od koncepcji, poprzez pisanie tekstu, opracowanie promocji, projektowanie i realizację scenografii, po udział w przedstawieniu, poznając tajniki warsztatu teatralnego na poziomie gry aktorskiej oraz na innych płaszczyznach realizacji. Pozwala to odkryć nie tylko umiejętność przygotowania i odczytywania tekstu kultury, ale uczy także organizować go i promować.
http://dekonstrukcja.loswiebodzice.net/index.html
http://loswiebodzice.net – Mamy marzenia do spełnienia
http://loswiebodzice.net – Mamy marzenia do spełnienia – fotoreportaż Katarzyny Kopery
-
IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)
Celem zadania pn. „IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)” jest promocja, wspieranie i prezentacja najwartościowszych zjawisk i tendencji w polskim oraz światowym teatrze. Podstawowym wyróżnikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różnorodność prezentowanych zjawisk artystycznych: od monodramu po spektakl wieloobsadowy, od tradycyjnego przedstawienia na scenie pudełkowej, po ogrywanie przestrzeni pozateatralnej, od spektakli wykonaniu utalentowanych, intrygujących debiutantów po finezyjne popisy mistrzów teatru… W 9. edycji „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” bohaterem przeglądu będzie AKTOR. W sytuacji, gdy teatr ulega głębokim przeobrażeniom, sztuka teatralna ewoluuje, angażując coraz to nowe środki inscenizacyjne, poszukując wciąż nowych rozwiązań scenicznych, gdy przedawnieniu ulegają trendy artystyczne, dobre, rzetelne aktorstwo niezmiennie stanowi podstawę pracy teatralnej. Choć zmieniają się konwencje i akceptowana stylistyka, to jednak WARSZTAT pozostaje zawsze najcenniejszą wartością, bo pozwala się odnaleźć w spektaklach wszelkich nurtów i odmian. W przedstawieniach proponowanych w festiwalu „IX Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne (18 – 24 listopada 2011)” aktor jest nie tylko tworzywem, przedmiotem spektaklu, ale i jego bohaterem. Program skonstruowany jest tak, by prezentował wiele odcieni sztuki aktorskiej. Zawiera zatem spektakle mistrzowskie, w których wybitni aktorzy tworzą wspaniałe role, czasem wręcz kreacje i przedstawienia, w których treścią jest sztuka aktorska. Dobór tytułów stanowi swoisty przegląd „niewolników sztuki kreacyjnej” : gwiazdy mieszają się z komediantami, marzyciele żyjący w świecie fikcji z celebrytami i politykami. Wchodzenie w rolę, kreowanie, tworzenie alternatywnych osobowości – to wszystko znajdzie się w programie 9 edycji „Fanaberii”. Aktorzy na scenie i aktorzy w życiu – w interpretacji mistrzów. Kolejnym wyróżnikiem FANABERII W ROKU 2011 będzie MISTRZOSTWO. W całym bogactwie propozycji teatralnych w Polsce wyszukamy spektakle, w których wybitni artyści tworzą/stworzyli wyśmienite role. Pragniemy zaprezentować zarówno „starą szkołę” aktorską, jak i nowe rozwiązania i metody pracy twórczej. Nie zamierzamy porównywać, ani konfrontować „starych” z ”młodymi”, raczej zamierzamy pokazać, że polskie aktorstwo w każdym aktywnie działającym pokoleniu ma się świetnie, że w każdym pokoleniu można wyróżnić klasę mistrzów. Przygotowując repertuar 9. edycji FANABERII, świadomie zadecydowaliśmy w tym wydaniu festiwalu o rezygnacji ze spektakli zagranicznych, by skoncentrować się na obserwowaniu dokonań POLSKICH AKTORÓW. Wychodząc z założenia, że w aktualnej ofercie POLSKICH TEATRÓW znajdziemy wystarczającą do zbudowania repertuaru Festiwalu ilość wybitnych ról i kreacji aktorskich.
-
Prapremiera sztuki „W PUSTYNI I W PUSZCZY”
Zadanie Prapremiera sztuki „W PUSTYNI I W PUSZCZY” polega na przygotowaniu i zrealizowaniu prapremierowej prezentacji przedstawienia. Na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza powstało już w Polsce kilka przedstawień, ale wałbrzyska realizacja zostanie przygotowana na bazie zupełnie nowego tekstu dramatycznego, przygotowanego przez Bartosza Frąckowiaka i Weronikę Szczawińską. Realizatorzy przedstawienia – Bartek Frąckowiak i Weronika Szczawińska – zapowiadają: Koncepcja spektaklu „W pustyni i w puszczy” oparta jest na krytycznej lekturze powieści Sienkiewicza. Szczególny nacisk zostanie położony na wątki dotyczące polskich marzeń kolonialnych, istniejących w niejawnej formie w różnych tekstach kultury. Afrykańska historia Stasia i Nel nie jest traktowana jako niewinna i transparentna narracja przygodowa, lecz jako forma polskich kolonialnych snów o potędze. Formuła powieści edukacyjnej, zaproponowana przez Sienkiewicza, służy w istocie ukształtowaniu postaw opartych na hegemonicznym światopoglądzie, wykluczającym wszelkie formy inności poza nawias człowieczeństwa rozumianego zgodnie z europejskim modelem lub też projektującym europejską i polską siatkę wartości na to, co obce, nieznane, nierozpoznawalne. W spektaklu zderzone zostaną różne polskie i europejskie narracje i fantazmaty kolonialne, wywiedzione z różnorodnego materiału literackiego oraz ikonograficznego (np. „Jądro ciemności” Josepha Conrada, polskie książki podróżnicze: Brandys, Fiedler, Szklarski, komiksy Makuszyńskiego, proza Coetzeego i Sebalda, periodyk „Morze i kolonie”, opracowania dotyczące Ligii Morskiej i Kolonialnej, fotografie Leni Riefenstahl, Felice Beato, prace Janka Simona, filmy Herzoga, Coppoli i Miliusa). Dzięki temu forma sceniczna uzyska unikatową postać teatralnego eseju.
-
Zakup wyposażenia dla pracowni specjalistycznych teatru
W ramach zadania „Zakup wyposażenia dla pracowni specjalistycznych teatru” dokonano przebudowy możliwości technicznych stolarni i tapicerni, pracowni krawieckiej, plastycznej i charakteryzatorskej. Pracownie te zajmują się wykonywaniem specjalistycznych zadań dla działań zarówno artystycznych jak i informacyjno-promocyjnych oraz edukacyjnych. Zakup nowych urządzeń i sprzętu pozwolił uzyskać wyższą jakość szytych kostiumów, lepszą i nadążającą za aktualnymi standardami charakteryzację, nowoczesne i nowatorskie rozwiązania przy realizacji projektów plastycznych, promocyjnych, informacyjnych, a także bardziej efektywną pracę rzemieślników teatralnych.
Przeprowadzenie tego przedsięwzięcia pozwoliło dokonać zakupu dla teatralnych pracowni potrzebnych w nich urządzeń i sprzętu. W ramach realizacji projektu zakupiono:
- dla pracowni krawieckiej: stębnówkę, maszynę jednoigłową, overlock do szycia łańcuszkiem, manekiny krawieckie;
- dla pracowni charakteryzatorskiej: drewniane głowy w różnych rozmiarach, brodacze, głowy korkowe, brodacze korkowe, poduszkę do czesania tres, głowy styropianowe, kartacze, czesała, tresbanki, uchwyty do nich, kołowrotek, stojaki do głów drewnianych, statywy do peruk, krauzle tiule, sprężyny montażowe, szpilki, szydełka, oprawki do nich, sztyfty do montażu, sztuczną skórę, łysinę, piecyk perukarski z podstawą i żelazkiem;
- dla pracowni plastycznej: stół z do cięcia materiałów takich jak folie samoprzylepne, papier, tkaniny, matę do cięcia chroniącą blat stołu, profesjonalną gilotynę do papieru, bindownicę, kolorową kserokopiarkę;
- dla pracowni stolarsko-tapicerskiej: pilarkę do cięcia poprzecznego, mobilną wiertarko-dłutarkę, mobilną strugarkę, mobilną pilarkę taśmową i tarczową, sprężarkę i pneumatyczny taker, wiertarkę, zakrętarkę, maszynę do szycia dla tapicera, odkurzacz przemysłowy.
-
Celem zadania pn. „VIII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – międzynarodowy festiwal teatralny” jest promocja, wspieranie i prezentacja najwartościowszych zjawisk i tendencji w polskim oraz światowym teatrze.
Podczas 8 dni festiwalowych ok. 60 aktorów z 14 zespołów teatralnych zaprezentuje 12 wyjątkowych projektów artystycznych, wyróżniających się pod względem formy, treści, poszukiwań i artystycznych wyborów. Za realizację zadania odpowiedzialnych będzie ok. 45 pracowników i współpracowników Teatru. Festiwalowi towarzyszyć będą także 2 imprezy dodatkowe w ramach „9. Wałbrzyskiej Sceny Festiwalu WROSTJA” oraz „5. Wałbrzyskiego POMOSTU Teatralnego”.
Podstawowym wyróżnikiem „Wałbrzyskich FANABERII Teatralnych” jest różnorodność prezentowanych zjawisk artystycznych: od monodramu po spektakl wieloobsadowy, od tradycyjnego przedstawienia na scenie pudełkowej, po ogrywanie przestrzeni pozateatralnej, od spektakli w wykonaniu utalentowanych, intrygujących debiutantów po finezyjne popisy mistrzów teatru… Repertuar każdego roku kształtowany jest bardzo starannie, z uwzględnieniem linii repertuarowej Teatru Dramatycznego i oczekiwań publiczności. Od ośmiu lat wałbrzyscy widzowie podczas listopadowego festiwalu otrzymują dużą dawkę współczesnego teatru, głownie polskiego, ale pojawiają się także spektakle zagraniczne. Zazwyczaj wśród propozycji teatrów repertuarowych pojawiają się także pojedyncze projekty alternatywne. Coraz większe zainteresowanie widowni dla takich rozwiązań artystycznych sprawiło, że w 2010 roku „Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne” poświęcone będą spektaklom teatrów alternatywnych.
-
Prapremiera sztuki BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ I ANDRZEJ
Zadanie „Prapremiera sztuki BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ I ANDRZEJ” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki jest kolejną realizacją Teatru Dramatycznego, przygotowywaną w ramach „SCENY PRAPREMIER”.
Zaproszony do współpracy duet realizatorski zasłynął już niebanalnymi komentarzami artystycznymi do rzeczywistości i cieszy się uznaniem zarówno krytyki, jak i publiczności. „Był sobie Andrzej…” będzie spektaklem o legendach polskiej kultury, o polskim teatrze, o narracjach tworzonych przez artystów do opisania polskiego społeczeństwa, wreszcie próbą odpowiedzi na pytanie o relacje pomiędzy twórcą a widzem. W wyniku realizacji zadania powstanie nie tylko przedstawienie teatralne, ale także nowy utwór dramatyczny, który ma szanse zaistnieć także i na innych scenach. Zapraszając do współpracy uznany tandem twórczy Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu realizować będzie cel, jakim jest promocja, wspieranie i prezentacja najwartościowszych zjawisk i tendencji w polskim teatrze./p>
-
Modernizacja i poprawa funkcjonalności magazynów dekoracji
W ramach zadania „Modernizacja i poprawa funkcjonalności magazynów dekoracji” wykonane zostaną następujące działania :
- przygotowanie książki obmiarów planowanych robót
- pełnienie nadzoru inspektorskiego
- wyburzenie wybranych ścian działowych
- tynkowanie ścian wewnętrznych i wykonanie podjazdu pod wewnętrzne schody
- wylanie nowej podłogi w pomieszczeniach magazynowych oraz wykonanie odprowadzenia wód deszczowych przy magazynach
- wymiana opraw i instalacji oświetleniowej
Zmiany te pozwolą na poprawę warunków i zwiększenie ilości przechowywanych dekoracji, które dzięki temu nie będą narażone na zniszczenie. Zmniejszą się koszty eksploatacji pomieszczeń. Realizacja zadania w znaczącym stopniu wpłynie na poprawę warunków funkcjonowania Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.
-
TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA
Celem zadania jest edukacja kulturalna, poświęcona procesowi tworzenia dzieła teatralnego w oparciu o moderowaną dekonstrukcję wybranych scen spektaklu „Bohater roku” Ratajczaka/Czaplińskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka oraz działania praktyczne.
Realizacja projektu obejmuje:
- udział młodzieży w spektaklu, po którym – przy udziale moderatora – zostanie zrealizowana dekonstrukcja wybranych scen w celu zilustrowania procesu powstawania spektaklu, roli znaku teatralnego itp.,
- udział w warsztatach teatralnych, kierowanych przez reżysera, aktora lub instruktora teatralnego wspieranego przez choreografa i scenografa
- publiczną prezentację szkicu scenicznego/etiudy.
Zadanie zostanie zamknięte specjalnym pokazem spektaklu „Piaskownica” Michała Walczaka w reż. Piotra Kruszczyńskiego.
Realizacja zadania „TEATRALNA [de]KONSTRUKCJA” w naturalny sposób wprowadza w życie jeden z głównych celów Programu „Edukacja kulturalna i diagnoza kultury”, jakim jest przygotowanie dzieci i młodzieży do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz wzbogacanie oferty zagospodarowania wolnego czasu dzieci i młodzieży.
-
VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – międzynarodowy festiwal teatralny
VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – międzynarodowy festiwal teatralny (20-26 listopada 2009), to jedyny tego typu projekt artystyczny w Wałbrzychu.
Ideą jego powołania stało się pragnienie zaprezentowania i przybliżenia widzom w niewielkim mieście, z dala od głównych ośrodków kulturalnych kraju, najnowszych nurtów w sztuce teatralnej.
Festiwal znosi barierę odległości i pozwala mieszkańcom regionu śledzić najistotniejsze wydarzenia teatralne w kraju, a także zapoznać się z próbką teatru europejskiego.
Zadanie „VII Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne – międzynarodowy festiwal teatralny” w bezpośredni sposób przyczynia się do realizacji celu Programu „Wydarzenia artystyczne”, jakim jest promocja, wspieranie i prezentacja współczesnych trendów i tendencji w polskiej i światowej kulturze.
-
„Wieczór z Zemstą” – premiera na Jubileusz Teatru
Zadanie „Wieczór z Zemstą” – premiera na Jubileusz Teatru, to realizacja dwóch ściśle ze sobą powiązanych projektów, których premiery staną się kulminacją wieczoru jubileuszowego.
Jak przed laty – podczas inauguracji działalności wałbrzyskiego Teatru – na scenie pojawi się „ZEMSTA”, sztandarowe fredrowskie dzieło w dwóch odsłonach.
Jeden spektakl będzie realizacją oryginalnego tekstu, natomiast drugi projekt („Zemsta na Kameralnej” –tyt. roboczy), to czytanie performatywne współczesnej wersji dramatu, napisanej przez młodego dramaturga specjalnie dla Teatru Dramatycznego.
Nowy dramat, inspirowany „Zemstą” zostanie wyłoniony w zamkniętym konkursie dramaturgicznym. Obie prezentacje będą mogły funkcjonować zarówno w postaci dwuspektaklowego „Wieczoru z Zemstą”, jak i w formie dwóch odrębnych projektów.
-
Modernizacja i rozbudowa systemu oświetlenia scenicznego Dużej Sceny Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
W ramach modernizacji i rozbudowy systemu oświetlenia scenicznego Dużej Sceny, planowano zakup i montaż dodatkowych elementów systemu. Zakupione reflektory wraz z osprzętem zostały zainstalowane na Dużej Scenie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Zwiększyło to wydatnie możliwości techniczne sceny i umożliwi rozszerzenie repertuaru efektów oświetleniowych podczas kolejnych realizacji przedstawień.
-
Adaptacja i wyposażenie zaplecza technicznego Kameralnej Sceny Studyjnej dla potrzeb działań artystycznych – II etap (końcowy) zadania inwestycyjnego pn. „PRZEBUDOWA I ROZBUDOWA POMIESZCZEŃ KAMERALNEJ SCENY STUDYJNEJ TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO W WAŁBRZYCHU”
Realizacja zadania była II etapem (końcowym) zadania inwestycyjnego pn. PRZEBUDOWA I ROZBUDOWA POMIESZCZEŃ KAMERALNEJ SCENY STUDYJNEJ TEATRU DRAMATYCZNEGO IM. JERZEGO SZANIAWSKIEGO W WAŁBRZYCHU, zrealizowanego w 2007 roku. W wyniku realizacji zadania powstało dodatkowe pomieszczenie o wielofunkcyjnym charakterze. Z powodzeniem będzie ono służyć za swoisty SALON, wspierający artystyczne aspiracje Wałbrzyszan, MIEJSCE SPOTKAŃ: młodzieży z warsztatów teatralnych propagujących edukacyjny wymiar artystycznej działalności teatralnej w ramach Akademii Wrażliwości, aktorów w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich, środowisk artystycznych Wałbrzycha (Meeting Point), Cieni Teatru, publiczności teatralnej (wieczór poetycki, promocja wydawnictw, autorski spektakl kameralny, debiut, mini koncert, dyskusja…).
-
VI WAŁBRZYSKIE FANABERIE TEATRALNE – międzynarodowy festiwal teatralny
VI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne były odsłoną festiwalu, prezentującego najciekawsze przedstawienia minionego sezonu. Edycja 2008 wzbogacona była o III WAŁBRZYSKI pomost TEATRALNY , czyli prezentację spektakli z Dolnego Śląska i Wałbrzyską Scenę WROSTJA, prezentującą monodramy rekomendowane przez jury Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora. Szóstą, międzynarodową edycję Festiwalu zakończyło autorskie przedstawienie aktora z Kowna na Litwie – Aleksandra Rubinovasa.
Wszystkim spektaklom towarzyszyły moderowane spotkania z twórcami i dyskusje w KLUBIE FESTIWALOWYM, który wpisał się na stałe w program Wałbrzyskich FANABERII i stanowi forum wymiany myśli o tendencjach we współczesnym teatrze.
Nieoficjalny ranking prezentowanych spektakli, który funkcjonuje wśród Publiczności od pierwszej edycji Festiwalu, w 2008 roku PO RAZ PIERWSZY przyjął formę oficjalnego PLEBISCYTU PUBLICZNOŚCI. Jego uczestnicy przyznali wybranemu przedstawieniu „FANABERIĘ PUBLICZNOŚCI”.
- Dni Dramaturgii – 8. i 9. edycjaOd 2003 roku Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego prezentuje widzom najnowsze dramaty w ramach cyklicznej imprezy pod nazwą DNI DRAMATURGII. W ramach 7 wcześniejszych edycji cyklu widzowie mogli się zapoznać z dramaturgią szeregowaną według różnych kryteriów doboru. Prezentowaliśmy młodą dramaturgię Polski, Irlandii, Rosji, Czech oraz dramaty powiązane tematycznie, dotyczące kondycji współczesnego człowieka. W roku 2007 cykl wzbogacony został o nowe środki teatralnej ekspresji.
- VIII Dni Dramaturgii – DRAMATURGIA BEZ LITER, to przedsięwzięcie, które obejmowało prezentację przedstawień teatru ruchu oraz zajęcia warsztatowe dal młodzieży. W ramach VIII Dni Dramaturgii widzowie mogli obejrzeć kilka interesujących spektakli bazujących na pozawerbalnych środkach ekspresji. Podsumowaniem tego przedsięwzięcia była NOC CHOREOGRAFÓW, podczas której spotkali się specjaliści od ruchu teatralnego z reżyserami.
- IX Dni Dramaturgii TEATR GAZETOWY „Teatr Gazetowy” to specyficzna, nie praktykowana dotąd forma teatru „interwencyjnego”. W ramach „Dni…”powstał swoisty periodyk teatralny. W pierwotnych założeniach, prezentacje swą krótkotrwałą aktualnością miały wzorować się na formule dzienników, jednakże realizatorów uwiódł także starszych gazet czar… Okazało się, że gazety – choćby i nieco przeterminowane – mogą okazać się wspaniałym materiałem do scenicznej adaptacji. I właśnie takie adaptacje dominowały w repertuarze. Teatr Gazetowy przedłużył doniesieniom prasowym aktualność.
- Akademia WrażliwościNa projekt edukacyjny Akademia Wrażliwości złożyły się:
- dwa warsztaty teatralne (dla początkujących i zaawansowanych) w wymiarze 3 godzin tygodniowo dla każdego z warsztatów;
- 8 spotkań seminaryjnych poświęconych historii i teorii teatru, tendencji we współczesnej dramaturgii polskiej i światowej, praktyce scenicznej, organizacji przestrzeni teatralnej i krytyce teatralnej;
- „IV Konkurs na recenzję ze spektakli repertuarowych Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu”
- Scena Prapremier – 2. edycjaZadanie obejmowało napisanie i realizację sztuki Przemysława Wojcieszka. Ja jestem Zmartwychwstaniem. Dramat został napisany na zamówienie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu. Utwór, poruszający ciągle aktualne i uniwersalne problemy ludzi, walczących o godność i szczęście wbrew czasom i miejscu, w którym przyszło im żyć, związany jest z Wałbrzychem. Takie „czerpanie z miejsca” jest bowiem cechą charakterystyczną twórczości Wojcieszka, artysty silnie związanego z Dolnym Śląskiem.
- V Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne V Wałbrzyskie FANABERIE Teatralnesą kolejną odsłoną festiwalu prezentującego najciekawsze przedstawienia minionego sezonu. Edycja 2007 wzbogacona jest o II WAŁBRZYSKI pomost TEATRALNY czyli prezentację spektakli z Dolnego Śląska i Wałbrzyską Scenę WROSTJA prezentującą monodram rekomendowany przez jury Wrocławskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora
- IV Wałbrzyskie FANABERIE TeatralneCelem 4. edycji festiwalu teatralnego Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne była promocja twórczości artystycznej poprzez prezentację najciekawszych aktualnie wydarzeń teatralnych w Polsce i konfrontację z wybranymi spektaklami krajów sąsiadujących (Czechy, Rosja) oraz przybliżenie ich regionalnej społeczności. FANABERIE miały zatem zasięg międzynarodowy.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – program INFRASTRUKTURA KULTURY
Dotacja: 70 000,00 złCelem projektu jest rozbudowa posiadanego wyposażenia obu scen Teatru [Scena Duża, Scena Kameralna] w nowoczesne, odpowiadające współczesnym standardom urządzenia do realizacji i zapisu wydarzeń artystycznych, działań edukacyjnych i wszelkich działań kulturalnych, aranżowanych i lokowanych na obu scenach Teatru, a także w przestrzeniach okołoteatralnych [Bunkier, Świetlica, Scena na Górze], która znacząco wpłynie na zwiększenie atrakcyjności oferty programowej Teatru.
Podsumowanie projektu „WŁĄCZ NOWE MOŻLIWOŚCI” – ROZSZERZENIE
DOTACJE W ROKU 2018
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Dotacja: 103 000 złJesienią w wałbrzyskich szkołach odbędzie się objazd premierowego spektaklu „Dziki” w reż. Klaudii Hartung-Wójciak. Przedstawienie zostanie zaprezentowane 22 razy w kilkunastu szkołach w Wałbrzychu i regionie, a towarzyszyć mu będzie cykl działań edukacyjnych prowadzonych przez pedagożkę teatru – Dorotę Kowalkowską.
„Dziki” będzie opowieścią o śmierci i przeżywaniu straty. Po raz pierwszy będziemy mieli okazję porozmawiać z młodzieżą na te trudne tematy – w oparciu o książkę Davida Almonda i Dave McKeana.
Spektakl pokazywany będzie w przestrzeniach szkolnych. Po raz pierwszy – oparty będzie o elementy teatru ruchu i tańca, a zespołowi wałbrzyskiemu towarzyszyć będą nowi aktorzy oraz chór seniorów.*Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Dotacja: 110 000złW ramach Programu Infrastruktura Kultury Teatr otrzymał dofinansowanie na realizację zadania „Zakup wyposażenia akustyczno-projekcyjnego Sceny Kameralnej – WŁĄCZ NOWE MOŻLIWOŚCI”, który obejmuje kompleksowe unowocześnienie infrastruktury Sceny Kameralnej.
Podsumowanie projektu „WŁĄCZ NOWE MOŻLIWOŚCI”
Dofinansowanie Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej – kwota: 40 000 zł
Dofinansowanie ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego – kwota 50 000 zł
Wkład własny Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.Realizacja projektu W GŁOWIE 3 – spotkań z niemiecką literaturą dla młodzieży w ramach DNI DRAMATURGII DLA MŁODZIEŻY, to kolejna edycja przełomowego dla polskiego myślenia o młodej widowni festiwalu odbędzie się 16-19 listopada 2018.
Trzy nowe tłumaczenia trzech premierowych tekstów, trzy rozbudowane szkice spektakli od przedstawicieli młodego pokolenia twórców, dwie specjalne premiery dla młodzieży przygotowane przez czołowych polskich reżyserów (Justynę Sobczyk i Cezarego Tomaszewskiego), spektakle i goście z zagranicy, warsztaty, wykłady, dyskusje ekspertów i praktyków z Europy i Polski, projekcje wideo i wiele działań partycypacyjnych.Kuratorki: Iwona Nowacka i Dorota Kowalkowska.
Dofinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Kwota dotacji: 19 775złDzięki dofinansowaniu przez MKIDN projektu „CZYTAMY NA GŁOS. Najlepsza literatura w Szaniawskim” wracamy do czytań: reportaży w ramach CZARNE NA BIAŁO, literatury dla dzieci w ramach SiostRANEK oraz szkolnych lektur w STRESZCZAMY SIĘ!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury – priorytet: Promocja Czytelnictwa realizowany przez Instytut Książki.
Projekt dofinansowano ze środków otrzymanych z budżetu Województwa DolnośląskiegoDOTACJE W ROKU 2017
„CONRAD/SZANIAWSKI. Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu” to projekt działań popularyzatorskich, performatywnych i pedagogicznych inspirowanych twórczością Josepha Conrada. Teatr Dramatyczny, wraz z Partnerami, planuje uruchomić siły artystyczne i krytyczne w celu odczytania i teatralnego wykorzystania potencjału twórczości wielkiego pisarza. Mało w naszej kulturze partnerów o takim potencjale intelektualnym i etycznym, a jednocześnie wolnych od polskich uproszczeń i polskich uwikłań. Po swojemu, po wałbrzysku, pragniemy wejść w dialog w Conradem, poszukać inspiracji, zaprosić szkoły do dyskusji o nowym kanonie XXI wieku i osławionej „liście lektur”.
Działania „CONRAD/SZANIAWSKI. Rok Conradowski w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu” rozpoczną się we wrześniu 2017 roku i potrwają do grudnia. Na ten czas, symbolicznie, wałbrzyski Teatr przybierze drugiego – obok Szaniawskiego – patrona. Oprócz konkursu dramaturgicznego CONRAD.21 – PRO, ogłoszony zostanie jeszcze konkurs EDU! na scenariusze lekcji teatralnych, zorganizowane będą 18. Dni Dramaturgii (E)MIGRACJE. CONRAD, DKF CONRAD WPŁYWA, czytania, debaty oraz – na finał – premiera LORDA JIMA w adaptacji Sebastiana Majewskiego i Macieja Podstawnego (w koprodukcji Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu i Teatru Współczesnego w Szczecinie).
Program dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z grantu INSTYTUTU KSIĄŻKI „ROK CONRADOWSKI 2017”
Kwota dofinansowania: 70 000,00 PLNWspółfinansowanie ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego
Kalendarium zadania CONRAD/SZANIAWSKI 2017
Teatr Dramatyczny po raz drugi otrzymał dofinansowanie w ramach Konkursu im. Jana Dormana, na realizację premiery spektaklu dla dzieci i młodzieży „KIEDY MÓJ TATA ZMIENIŁ SIĘ W KRZAK” wg niepublikowanej jeszcze w Polsce książki holenderskiej autorki Joke van Leeuven. Dzięki otrzymanej dotacji spektakl zostanie wyprodukowany i zaprezentowany 32-krotnie w kilkunastu szkołach w Wałbrzychu i regionie.
Kwota dofinansowania: 108 000 zł.Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl
Premiera: 20 września 2017
KIEDY MÓJ TATA ZMIENIŁ SIĘ W KRZAK
Przekład: Jadwiga Jędryas
Reżyseria: Jakub Skrzywanek
Adaptacja i dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
Scenografia: Agata Skwarczyńska
Działania edukacyjne: Dorota Kowalkowska (koordynacja działań edukacyjnych / pedagog spektaklu), Małgorzata Simm, Ewa Węgrzyn-Jonek.Partnerem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, z ramienia którego konsultacji udzielać będzie Elżbieta Krawczyk.
Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl
Współfinansowanie ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego
WCZUJ SIĘ. PRACOWNIA EMPATII to nowoczesny projekt pedagogiczno-performerski, który spróbuje odpowiedzieć na problem braku empatii i wzajemnego zainteresowania drugą stroną w sferze codziennych, publicznych i społecznych relacji. W kolektywnym działaniu teatralno-performerskim międzypokoleniowa grupa uczestników (w wieku od 13 do 103 lat) zbada, dlaczego nie umiemy się wczuć w siebie nawzajem i jak przełamać pogłębiającą się izolację.
Projekt jest zachętą do dystansowania własnych uprzedzeń, w kierunku ciekawości innych perspektyw – doświadczeń, wieku, środowisk, poglądów.
Stworzenie międzypokoleniowej grupy performerów testującej teatralne sposoby autorskiej wypowiedzi daje szansę na zbudowanie przestrzeni dialogu młodzieży i dorosłych, którzy uczą się być ze sobą.
Na kolejne etapy projektu składać się będą:
• WARSZTATY DRAMATURGICZNE I PERFORMERSKIE dla wyłonionej grupy amatorów (w wieku od 13 do 103 lat)
• WARSZTAT MISTRZOWSKI Z SARAH THOM z legendarnego kolektywu GOB SQUAD,
• a w finale stworzony zostanie autorski SPEKTAKL WCZUJ SIĘ (tyt.rob.), zbudowany w oparciu o stworzoną z uczestnikami dramaturgię. Spektakl łączyć będzie filozofię performansu (działania „tu” i „teraz”) z formą teatralnej produkcji i tym samym – potencjałem włączenia spektaklu do stałego repertuaru Teatru.
Kuratorzy: Dorota Kowalkowska, Dorota Ogrodzka, Sebastian ŚwiąderProjekt dofinansowany z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu „Edukacja kulturalna 2017”.
Kwota dofinansowania: 20 000,00 PLNWspółfinansowanie ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego
Druga edycja projektu edukacji tanecznej, tym razem pod nazwą PORUSZYCIELE2WAŁBRZYCH. Znowu miasto stanie się na kilka miesięcy platformą tańca, tym razem – międzypokoleniową.
Młodzież w wieku 15-18 lat oraz osoby 60+ wezmą udział w trzymiesięcznym cyklu zajęć tanecznych, prowadzonych przez uznanych pedagogów tańca z Wałbrzycha i choreografów z całej Polski.
Czas trwania projektu: marzec – czerwiec 2017 rok.FINAŁ PROJEKTU – performatywny piknik taneczny, otwarty dla mieszkańców miasta:
17 czerwca 2017 / godz. 12.00 / Park przy Willi Księżnej Daisy
Państwowa Wyższa Szkoła im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu (ul. Zamkowa 4).
Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Myśl w ruchu 2017”.
Zadanie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie: 48 290,00 PLN.
Współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego w kwocie: 3 920,00 PLN.
DOTACJE W ROKU 2016
DOTACJE W ROKU 2015
Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu w roku 2015 dzięki uzyskanym dotacjom z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizuje cztery projekty na łączną kwotę 177 480 zł.
Dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymały:
2014
Dzięki otrzymanym w ramach PROGRAMÓW OPERACYJNYCH Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacjom, w sezonie 2014/2015 „Szaniawski” zrealizował następujące projekty:
– projekt edukacyjny realizowany we współpracy z Zespołem Szkół nr 5 w Wałbrzychu: http://www.zs5.walbrzych.pl/. Teatralna [de]KONTRUKCJA VI to kompleksowy i wielomiesięczny projekt edukacji teatralnej prowadzony w porozumieniu z wybraną szkołą. Uczniowie poznają cały teatr od środka, uczestniczą w teoretycznych i praktycznych warsztatach, od techniki teatralnej po zmagania aktorskie i na finał tworzą własny szkic sceniczny, pod okiem profesjonalnych twórców.
Dofinansowanie MKiDN : 25 000 zł.– od przeszło dekady jeden z najważniejszych i największych festiwali teatralnych na Dolnym Śląsku, przegląd wyselekcjonowanych spektakli poprzedniego sezonu z całej Polski, organizowany pod koniec listopada.
Dofinansowanie MKiDN: 50 000 zł.Ponadto miło nam poinformować, że
• wniosek złożony w Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego uzyskał dofinansowanie w wys. 80.000 zł na realizację spektaklu „Balladyna” w reż. Wojciecha Farugi, w lutym 2015r. Premierze towarzyszyć będzie program edukacyjny w postaci działań performerskich w przestrzeni miejskiej.
To nie koniec dobrych wiadomości o dotacjach. Z równie wielką radością informujemy, że dzięki wsparciu finansowemu Fundacji Współpracy Polsko – Niemieckiej w wys. 72 600 zł zrealizujemy projekt „Z ogniem w głowie – spotkania z dramaturgią dla młodzieży i o młodzieży”.
Realizacja poświęconego dramaturgii młodzieżowej projektu – sympozjum (wykłady, czytania performatywne przetłumaczonych po raz pierwszy na język polski niemieckich sztuk dla młodzieży, warsztaty dla uczniów, twórców, animatorów) z udziałem artystów polskich i niemieckich nastąpi w październiku 2014 roku. Kuratorkami są Iwona Nowacka i Dorota Kowalkowska.
Projekty w roku 2013 i latach poprzednich
2012
2011
2010
Zadanie pn.: „Zakupy dla pracowni specjalistycznych Teatru” zrealizowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego i środków własnych Teatru.
2009
2008
2007
2006