Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie!
55. Sezon 2018/19 – 7 KOLORÓW był dla Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego wielkim sukcesem.
Przez ten czas powstało 7 nowych spektakli:
DUCHOLOGIA POLSKA Pawła Soszyńskiego w reżyserii Jakuba Skrzywanka – spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu.
DZIKI Klaudii Hartung-Wójciak i zespołu aktorskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak – 3. spektakl Dormanowski Szaniawskiego, który gościł 33 razy w wałbrzyskich szkołach.
PO NAS CHOĆBY KOSMOS Sibylle Berg w reżyserii Pawła Świątka – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.
INSTYTUT GOETHEGO Darii Kubisiak w reżyserii i choreografii Cezarego Tomaszewskiego – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.
BABA-DZIWO Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w reżyserii i choreografii Dominiki Knapik.
TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ pilgrima/majewskiego w reżyserii Macieja Podstawnego – spektakl powstał w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym
CZEGO NIE WIDAĆ Michaela Frayna w reżyserii Pawła Świątka – pierwsza po 20 latach farsa w Szaniawskim!
Przez ten sezon zagraliśmy ponad 200 przedstawień zarówno w Wałbrzychu, jak i na licznych wyjazdach w całej Polsce i za granicą.
55. Sezon to także wielkie sukcesy w działaniach około-teatralnych.
Teatr zrealizował projekt Z OGNIEM W GŁOWIE 3. POLSKO-NIEMIECKIE SPOTKANIA Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY (19. DNI DRAMATURGII) poświęcone nowej dramaturgii i teatrowi dla młodzieży, realizowane we współpracy ze stroną niemiecką. Poprzednie edycje odbyły się w 2014 i 2016 roku.
Punktem wyjścia wydarzenia było skierowane do nastolatków pytanie o przyszłość świata, który być może się kończy albo zaczyna inaczej.
Podczas trwającego cztery dni projektu odbyły się dwie premiery spektakli dla młodzieży, specjalnie na tę okazję wyprodukowane – PO NAS CHOĆBY KOSMOS w reż. Pawła Świątka w oparciu o tekst Sibylle Berg oraz INSTYTUT GOETHEGO w reż. Cezarego Tomaszewskiego, trzy czytania nowych niemieckich tekstów (premierowo przełożonych na język polski przez Iwonę Nowacką). Wydarzeniom tym towarzyszyły spotkania z publicznością, prezentacje niemieckich i polskich specjalistów (Henning Fangauf, Marcus Dross, Torsten Michaelsen, Agata Siwiak, Wojtek Faruga), którzy opowiedzieli o swoich praktykach teatru tworzonego dla i – z nastolatkami.
Z OGNIEM W GŁOWIE 3. Były niesamowitym czasem warsztatów, spektakli, rozmów i wielkiej debaty z udziałem młodzieży.
Dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego odbyły się XVI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne. Nostalgia. Koniec (2-7 grudnia 2018 r.)
Minimalne finansowanie i brak perspektyw pozyskania zewnętrznej dotacji spowodowały decyzję o zakończeniu realizacji festiwalu. Ostatnia, XVI edycja dotyczyła kruchości i tymczasowości Teatru. Teatru jako miejsca skupiającego ludzi, ale też Teatru jako zjawiska artystycznego. W jubileuszowym 55. sezonie Teatr powrócił do spektakli sprzed lat, zaprosił również ludzi, którzy dawniej byli z nim silnie związani. XVI FANABERIE starały się uciec od anegdot na rzecz ważniejszej refleksji. Z powodu małych środków finansowych, Xvi edycja FANABERII skupiona była głowinie wokół pożegnań z tytułem własnych spektakli. Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników i silne znaczenia marki Teatru Dramatycznego udało się zaprosić również spektakle zewnętrzne.
Zaprezentowane zostały własne spektakle Szaniawskiego: „NIECH ŻYJE WOJNA!!!”, „O DOBRU” „BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ i ANDRZEJ” Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki, „SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY” Szymona Adamczaka w reż. Magdy Szpecht, Molier „SZKOŁA ŻON” Moleira w reż. Łukasza Witta-Michałowskiego, „SZOA SHOW. PARODIA MAKABRYCZNA” Tomasza Jękota i Awiszaja Hadariego w reż. Awiszaja Hadariego, „SZTUKA” Yasminy Reazy w reż. Łukasza Zaleskiego oraz gościnnie „TLEN / ballady” Iwana Wyrypajewa (reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony / Jelenia Góra), „IDA KAMIŃSKA” Gołdy Tencer / Henryka Grynberga (reż. Gołda Tencer, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich / Warszawa), „BĄDŹ TAKA, NIE BĄDŹ TAKA”(reż. Joanna Satanowska, Teatr im. Ludwika Solskiego / Tarnów), „SCENY NIEMALŻE MAŁŻEŃSKIE STEFANII GRODZIEŃSKIEJ” Grażyny Barszczewskiej (Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza / Warszawa) i „POSTAĆ DNIA” pilgrima/majewskiego reż. Seb Majewski, Teatr Polski w Podziemiu, OKIS / Wrocław.
Ponadto miały miejsce XVI Dni Młodego Teatru; kolejne odsłony programu TLeN – Teatralnych Lekcji (Nie)Obowiązkowych oraz dwa innowacyjne programy edukacyjne: OBSERWATORIUM. Otwarty Uniwersytet Teatru oraz SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych.
Otwarty Uniwersytet Teatru to roczny program „studiowania” teatru dla dorosłych, w którym uczestniczy 50 osób w wieku od 16 do 76 lat; z Wałbrzycha, Wrocławia, Sokołowska, Jeleniej Góry i innych miast. Studentki i studenci biorą udział w czterech sesjach, zaprogramowanych wokół czterech premier 2019 roku. Oglądają spektakle i o nich rozmawiają, biorą udział w ćwiczeniach prowadzonych przez artystów teatru, czytaniach przed premierą, premierach studenckich, wykładach.
SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych: Nauczyciele w próbach.
Nowy program edukacji artystycznej realizowany w Szaniawskim, którego formuła oparta jest na krótkich, ale intensywnych wizytach studyjnych połączonych z warsztatami prowadzonymi przez twórców i aktorów Teatru Dramatycznego.
Wszystko to dopełniały coroczne działania edukacyjne: warsztaty, spotkania, grupy przyteatralne dla młodzieży i dorosłych, ferie w teatrze oraz wizyty znakomitych Gości Szaniawskiego: Polski Teatr Tańca, Piotr Machalica, Jacek Hołub, Prof. Krystyna Duniec, Dr Hab. Piotr Morawski, Zespół Malediwy, Olgierd Łukaszewicz, Henryk Jacek Schoen.
W sumie odbyliśmy 14 wyjazdów na festiwale i przeglądy w kraju i za granich, gdzie zdobyliśmy masę nagród i wyróżnień:
Dwa spektakle w 25. Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w tym jeden – DZIKI – zakwalifikowany do ścisłego finału / Dorota Frumaniuk i Klaudia Hartung-Wójciak zdobyły wyróżnienia!
Spektakl BABA-DZIWO został zakwalifikowany do V edycji Konkursu na Wystawienie Danych Dzieł Literatury Klasyka Żywa.
Dwie nagrody XVIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za adaptację dla Macieja Podstawnego, Magdaleny Miklasz i Łukasza Zaleskiego oraz za rolę w spektaklu dla Sary Celler-Jezierskiej.
Dwie nagrody Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za reżyserię dla Magdaleny Miklasz oraz za rolę pierwszoplanową dla Sary Celler-Jezierskiej.
Dwie nagrody XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu za spektakl IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA za reżyserię dla Grzegorza Jaremki oraz za rolę kobiecą dla Rozalii Mierzickiej.
Dwa wyróżnienia Festiwalu Teatralnego Korczak 2018 w warszawie dla spektaklu ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA i Sary Celler-Jezierskiej.
Z tego miejsca Zespół i Dyrekcja Teatru Szaniawskiego pragnie wyrazić głęboką wdzięczność wszystkim, bez których większość tych działań nie mogłaby się odbyć.
Dziękujemy Widzom!
Panie i Panowie, to dla Was robimy teatr. To Wy jesteście motorem napędowym naszych działań. Oceniacie nas, wspieracie, wchodzicie z nami w dialog, zachęcacie do przemyśleń i szukania nowych dróg. Cieszymy się, że z nami byliście i liczymy na Waszą obecność i zaangażowanie w następnym, 56. Sezonie 2019/2020 w Szaniawskim (więcej szczegółów dotyczących nadchodzącego sezonu zdradzimy już wkrótce).
Dziękujemy naszym Darczyńcom na czele z Mecenasem Teatru – firmą Ronal Polska. To także dzięki Państwa pomocy mogliśmy zrealizować nasze działania.
Dziękujemy naszym organizatorom – Urzędowi Województwa Dolnośląskiego!
A także pragniemy podziękować również pracownikom i przyjaciołom Szaniawskiego, bez codziennej, wytrwałej pracy 70 osób z załogi Szaniawskiego, żaden sukces nie mógłby się ziścić. Dziękujemy także Twórcom i Aktorom za odwagę w podejmowaniu trudnych tematów na naszych scenach, dalekowzroczność i piękne wizje, którymi cieszyć możemy się wszyscy.
Wszystkim życzymy spokojnych wakacji i zapraszamy od września do Szaniawskiego.