Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie!

 

55. Sezon 2018/19 – 7 KOLORÓW był dla Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego wielkim sukcesem.

Przez ten czas powstało 7 nowych spektakli:

DUCHOLOGIA POLSKA Pawła Soszyńskiego w reżyserii Jakuba Skrzywanka – spektakl powstał w koprodukcji z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu.

DZIKI Klaudii Hartung-Wójciak i zespołu aktorskiego w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak – 3. spektakl Dormanowski Szaniawskiego, który gościł 33 razy w wałbrzyskich szkołach.

PO NAS CHOĆBY KOSMOS Sibylle Berg w reżyserii Pawła Świątka – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.

INSTYTUT GOETHEGO Darii Kubisiak w reżyserii i choreografii Cezarego Tomaszewskiego – w ramach Z OGNIEM W GŁOWIE 3.

BABA-DZIWO Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w reżyserii i choreografii Dominiki Knapik.

TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ pilgrima/majewskiego w reżyserii Macieja Podstawnego – spektakl powstał w koprodukcji z Wrocławskim Teatrem Współczesnym

CZEGO NIE WIDAĆ Michaela Frayna w reżyserii Pawła Świątka – pierwsza po 20 latach farsa w Szaniawskim!

Przez ten sezon zagraliśmy ponad 200 przedstawień zarówno w Wałbrzychu, jak i na licznych wyjazdach w całej Polsce i za granicą.

55. Sezon to także wielkie sukcesy w działaniach około-teatralnych.

Teatr zrealizował projekt Z OGNIEM W GŁOWIE 3. POLSKO-NIEMIECKIE SPOTKANIA Z TEATREM DLA MŁODZIEŻY (19. DNI DRAMATURGII) poświęcone nowej dramaturgii i teatrowi dla młodzieży, realizowane we współpracy ze stroną niemiecką. Poprzednie edycje odbyły się w 2014 i 2016 roku.

Punktem wyjścia wydarzenia było skierowane do nastolatków pytanie o przyszłość świata, który być może się kończy albo zaczyna inaczej.

Podczas trwającego cztery dni projektu odbyły się dwie premiery spektakli dla młodzieży, specjalnie na tę okazję wyprodukowane – PO NAS CHOĆBY KOSMOS  w reż. Pawła Świątka w oparciu o tekst Sibylle Berg oraz INSTYTUT GOETHEGO w reż. Cezarego Tomaszewskiego, trzy czytania nowych niemieckich tekstów (premierowo przełożonych na język polski przez Iwonę Nowacką). Wydarzeniom tym towarzyszyły spotkania z publicznością, prezentacje  niemieckich i polskich specjalistów  (Henning Fangauf, Marcus Dross, Torsten Michaelsen, Agata Siwiak, Wojtek Faruga), którzy opowiedzieli o swoich praktykach teatru tworzonego dla i – z nastolatkami.

Z OGNIEM W GŁOWIE 3. Były niesamowitym czasem warsztatów, spektakli, rozmów i wielkiej debaty z udziałem młodzieży.

Dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego odbyły się XVI Wałbrzyskie FANABERIE Teatralne. Nostalgia. Koniec  (2-7 grudnia 2018 r.)

Minimalne finansowanie i brak perspektyw pozyskania zewnętrznej dotacji spowodowały decyzję o zakończeniu realizacji festiwalu. Ostatnia, XVI edycja dotyczyła kruchości i tymczasowości Teatru. Teatru jako miejsca skupiającego ludzi, ale też Teatru jako zjawiska artystycznego. W jubileuszowym 55. sezonie Teatr powrócił do spektakli sprzed lat, zaprosił również ludzi, którzy dawniej byli z nim silnie związani. XVI FANABERIE starały się uciec od anegdot na rzecz ważniejszej refleksji. Z powodu małych środków finansowych, Xvi edycja FANABERII skupiona była głowinie wokół pożegnań z tytułem własnych spektakli. Dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników i silne znaczenia marki Teatru Dramatycznego udało się zaprosić również spektakle zewnętrzne.

Zaprezentowane zostały własne spektakle Szaniawskiego:  „NIECH ŻYJE WOJNA!!!”, „O DOBRU” „BYŁ SOBIE ANDRZEJ ANDRZEJ ANDRZEJ i ANDRZEJ” Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki, „SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY” Szymona Adamczaka w reż. Magdy Szpecht, Molier „SZKOŁA ŻON” Moleira w reż. Łukasza Witta-Michałowskiego, „SZOA SHOW. PARODIA MAKABRYCZNA” Tomasza Jękota i Awiszaja Hadariego w reż. Awiszaja Hadariego, „SZTUKA” Yasminy Reazy w reż. Łukasza Zaleskiego oraz gościnnie „TLEN / ballady” Iwana Wyrypajewa (reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony / Jelenia Góra),  „IDA KAMIŃSKA” Gołdy Tencer / Henryka Grynberga (reż. Gołda Tencer, Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich / Warszawa), „BĄDŹ TAKA, NIE BĄDŹ TAKA”(reż. Joanna Satanowska, Teatr im. Ludwika Solskiego / Tarnów), „SCENY NIEMALŻE MAŁŻEŃSKIE STEFANII GRODZIEŃSKIEJ” Grażyny Barszczewskiej (Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza / Warszawa) i „POSTAĆ DNIA” pilgrima/majewskiego  reż. Seb Majewski, Teatr Polski w Podziemiu, OKIS / Wrocław.

Ponadto miały miejsce XVI Dni Młodego Teatru; kolejne odsłony programu TLeN – Teatralnych Lekcji (Nie)Obowiązkowych oraz dwa  innowacyjne programy edukacyjne: OBSERWATORIUM. Otwarty Uniwersytet Teatru oraz SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych.

Otwarty Uniwersytet Teatru to roczny program „studiowania” teatru dla dorosłych, w którym uczestniczy 50 osób w wieku od 16 do 76 lat; z Wałbrzycha, Wrocławia, Sokołowska, Jeleniej Góry i innych miast. Studentki i studenci biorą udział w czterech sesjach, zaprogramowanych wokół czterech premier 2019 roku. Oglądają spektakle i o nich rozmawiają, biorą udział w ćwiczeniach prowadzonych przez artystów teatru, czytaniach przed premierą, premierach studenckich, wykładach.

SZORT, czyli Szkoła Otwartych Rezydencji Teatralnych: Nauczyciele w próbach.

Nowy program edukacji artystycznej realizowany w Szaniawskim, którego formuła oparta jest na krótkich, ale intensywnych wizytach studyjnych połączonych z warsztatami prowadzonymi przez twórców i aktorów Teatru Dramatycznego.

Wszystko to dopełniały coroczne działania edukacyjne: warsztaty, spotkania, grupy przyteatralne dla młodzieży i dorosłych, ferie w teatrze oraz wizyty znakomitych Gości Szaniawskiego: Polski Teatr Tańca, Piotr Machalica, Jacek Hołub, Prof. Krystyna Duniec, Dr Hab. Piotr Morawski,  Zespół Malediwy, Olgierd Łukaszewicz, Henryk Jacek Schoen.

W sumie odbyliśmy 14 wyjazdów na festiwale i przeglądy w kraju i za granich, gdzie zdobyliśmy masę nagród i wyróżnień:

Dwa spektakle w 25. Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w tym jeden – DZIKI –  zakwalifikowany do ścisłego finału / Dorota Frumaniuk i Klaudia Hartung-Wójciak zdobyły wyróżnienia!

Spektakl BABA-DZIWO został zakwalifikowany do V edycji Konkursu na Wystawienie Danych Dzieł Literatury Klasyka Żywa.

Dwie nagrody XVIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej  „Rzeczywistość Przedstawiona” za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za adaptację dla Macieja Podstawnego, Magdaleny Miklasz i Łukasza Zaleskiego  oraz za rolę w spektaklu dla Sary Celler-Jezierskiej.

Dwie nagrody Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi za spektakl ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA za reżyserię dla Magdaleny Miklasz oraz za rolę pierwszoplanową dla Sary Celler-Jezierskiej.

Dwie nagrody XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu za spektakl IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA  za reżyserię dla Grzegorza Jaremki oraz za rolę kobiecą dla Rozalii Mierzickiej.

Dwa wyróżnienia Festiwalu Teatralnego Korczak 2018 w warszawie dla  spektaklu ŁAUMA, CZYLI CZAROWNICA i Sary Celler-Jezierskiej.

Z tego miejsca Zespół i Dyrekcja Teatru Szaniawskiego pragnie wyrazić głęboką wdzięczność wszystkim, bez których większość tych działań nie mogłaby się odbyć.

Dziękujemy Widzom!

Panie i Panowie, to dla Was robimy teatr. To Wy jesteście motorem napędowym naszych działań. Oceniacie nas, wspieracie, wchodzicie z nami w dialog, zachęcacie do przemyśleń i szukania nowych dróg. Cieszymy się, że z nami byliście i liczymy na Waszą obecność i zaangażowanie w następnym, 56. Sezonie 2019/2020 w Szaniawskim (więcej szczegółów dotyczących nadchodzącego sezonu zdradzimy już wkrótce).

Dziękujemy naszym Darczyńcom na czele z Mecenasem Teatru – firmą Ronal Polska. To także dzięki Państwa pomocy mogliśmy zrealizować nasze działania.

Dziękujemy naszym organizatorom – Urzędowi Województwa Dolnośląskiego!

A także pragniemy podziękować również pracownikom i przyjaciołom Szaniawskiego, bez codziennej, wytrwałej pracy 70 osób z załogi Szaniawskiego, żaden sukces nie mógłby się ziścić. Dziękujemy także Twórcom i Aktorom za odwagę w podejmowaniu trudnych tematów na naszych scenach, dalekowzroczność i piękne wizje, którymi cieszyć możemy się wszyscy.

Wszystkim życzymy spokojnych wakacji i zapraszamy od września do Szaniawskiego.